TMOU 15: První dojmy a reportáže

Odkazy na reportáže

Co se líbilo

Téměř vše, nejvíc se mně líbilo, že jsme po hodinách trápení s krabičkou hru nevzdali a přišli jsme věci na kloub! Věděli jsme naprosto přesně, proč nám krabička napsala pozici dalšího stanoviště a byli jsme schopni vyluštění zopakovat narozdíl od mnoha ostatních:-), vítězství nad krabičkou bylo nejuspokojujícím vítězstvím z celé hry, neb jsme již neměmli moc času pokračovat dále. Ale i navzdory nedostatku času jsme ještě stihli další šifru. Bylo to super a těšíme se na další ročník.

Trasa přes místa, kudy Tmou, co si pamatuju, snad ještě nevedla. Hlavně jsem se těšil na Tmou, co povede přes Šlapanice a fakt jsem se dočkal!

atmosféra

veselý start :), krychle a dráty, bludiště se slovy

Jako vždy. Hra je prostě špičková. Šifra č.4 byla naprosto nádherná.

Nápadité konstruktivní šifry bez tradičních okoukaných triků (zvlášť pohádky, teleport a slovesné bludiště). Vlastně všechno.

Nebylo potřeba použít šifrovací pomůcky, nápaditost šifer

prakticky vše

grafy pohadek

Zmet car, Divny text, Svetylka, Tajemna vec

Divny text, svetylka na stranske skale

Skvele sifry!

skvěle zařízené počasí; 15. šifra nás naučila zobecněnou Pappovu větu, kterou jsme neznali; tři hadi, i když těžiště jsme zkusili až po dvou hodinách, navíc jsme během jejího luštění mohli sledovat hon na zajíce; odpočinek od Morseovky, Braillova písma a počítání mod 26; úvodní písnička; že na nás ještě zbyl dort

Noční výhled ze stránské skály a šifra změť čar.

šifry řešitelné bez pomůcek, světýlka

Šifra s pohádkami. Pěkná trasa. Bobr, pták, kozy a vlk :-)

Graficky šifrované pohádky, ...

Start a pak vlastně bohužel jen do osmičky celá hra

Rozprávková šifra, Světýlka, teamový charakter viacerých šifier, netypické prvky (žiadna registrácia, pomôcky, upresnítka).

Úvodní oslava nápadem i provedením. Sprosťárny ve dvojce. Zhulená pohádka i ty střízlivé. Fantastické naaranžování teleportačního a napětpísmenpřekládacího textu. Všechny šifry tím, že nevyžadovaly užití obludností ze šifrovacích pomůcek.

Šifry 3,4,7,10; TMOUjezd a vlastně celková organizovanost hry.

Nápadité šífry - pohádky, had, čáry, divnověty. Dále netypická trasa, která zase jednou nevedla do lesů na severu a pohled na svítící Brno od Žuráně stál za to. A také to, že nám elektronika vydala polohu stanoviště tak nějak nečekaně a náhodně, takže jsme nezakysli. Hra byla moc hezká, děkujeme.

Pohádka, teleport a bobr.

Velmi nápadité šifry, řešitelné bez pomůcek.

No tak určitě pohádky:-) i když jsme je první hodinu řešili s mapou.

8 - Vyřešena vzorově. Poznámka:Tady velké množství týmů poukazuje na poruchovost. Že to několika týmům při zuřivém mačkání ukázalo řešení, to je samozřejmě porucha (tyto týmy si ale příliš neztěžují). Ostatní "poruchy" ale jsou podle mého názoru způsobeny tím, že orgové nedostatečně vysvětlili správné řešení: NEJDE O ZMAČKNUTÍ, ALE O ODMÁČKNUTÍ TLAČÍTEK, KTERÉ MUSÍ BÝT NAVÍC VELMI SYNCHRONNÍ. Toto orgové nedostatečně vysvětlili ve vzorovém řešení a velké množství týmů se dodatečně naštvalo na ně a na svůj tajemný "zmetek" a ne na svou blbost.

pohádky, zahájení, Walova radost z vyřešené 8

Nápadité šifry (pohádky, teleport (dýně!!!), si/se, blikátka na Stránské, myšička), že to zase bylo něco jiného (delší přechody, snadnější šifry).

divny text, zmet car, svetylka, vyuziti obcanky

Celkově byla hra dobrá

Krychle a dráty, pohádkové čáry a luxusní počasí (pršet začalo brzy po sobotním poledni)

1) Že jsme letos překonali náš rekord v počtu vyluštěných šifer 2) Většina šifer, hlavně "pohádky" 3) Krásný kalendář na rok 2014 :)

Šifry 2 (a použitie postáv z 1), 4, 5, 7, 11.

šifra dva

Pohádky! A celkově jsme si pěkně zaluštili.

Nápadité šifry, trasa přes Stránskou skálu s výhledem, moc dobrý dort v cíli, příjemní nadšení organizátoři.

Pohádky, bubliny

pohádky a start

na tmou jezdíme kvůli elegantním šifrám, ani tentokrát nezklamaly.

Pohádková šifra s pohádkou, která (zatím) neexistuje

Počasí, šifry, které nepotřebovaly luštitelské pomůcky, pohádky; že jsme dali teleport napotřetí, i když jsme nebyli úplně přesní s řešením, ale nalezení stanoviště nás dobře nakoplo

Sifra pohadka, slusne pocasi.

Celkem dobrá průchodnost šifer, šlo to plynule, kdybychom nebyli zabednění na 6. šifře. Počasí vyšlo skvěle :-).

Letos bylo super, že nebyly potřeba šifrovací pomůcky mimo papír, tužku, dvě baterky a mozek. Škoda, že tu poslední jsme zapomněli doma.

pěkné nápady - zvlášť ta pohádková šifra byla supr...a na začátku park plný lidí, kteří rozbalují kondomy a pečlivě je prohlížejí, jestli na nich není šifra ;-)

3, 5, 6, 13, mestska trasa

Šifry Divnověty, Divný text, Změť čar, Sýry, Čáry.

Vobec nebolo treba pouzit sifrovacie pomocky... Uplne krasne graficke sifry. Najviac sa nam pacil asi kalendar a rozpravky :) Hadik nad mestom bol uzasny napad.

Atmosféra na startu, pozastavení přechodu fronty (nepršelo), pěkná pohádka (změť čar), umístění blikátka (doufáme, že nikdo ze skály nespadl), myš se sýry a vlastně i čáry. No a pochopitelně i bezvadná organizace, zajištění a minimum šifer, kde je nutno aplikovat luštitelské pomůcky.

hravé šifry pro všechny, nepotřeba šifrovacích pomůcek, žádný zásek

Pohádková šifra

většina šifer byla nápaditá, nespoléhaly na všední šifrovací principy, nevyžadovaly pomůcky

šifry 4 a 5

Že jsme došli až na 15ku, což je druhé nejúspěšnější umístění v naší historii.

originální šifry a že jsme trápení s krabičkou ukončili zavčas a šli domů brzy spát.

šifry, které nás bavily

Nápaditost šifer, hlavně úžasné pohádky!

Start, 4.,7. šifra, počasí :)

Blikátko, kostičky spojené drátkem, euforie z vyřešení 8čky, eurforie z následného bleskurychlého přesunu skrze 3 šifry.

asi to bola šifra na skale. Tie svetielka :)

Bludiště se slovy, šifry, na které jsme nedošli.

Rychlé rozdání 1. šifry, absence dlouhých front u registrace, vtipná tombola, ...

Pohádky. Když jsme přišli na řešení, tak někteří členové našeho týmu dostali příšerný záchvat smíchu ;-) Pak taky světelný had na Stránské skále. Celkově pak, že šifry, kterými jsme prošli, nevyžadovaly použití šifrovacích pomůcek.

většina šifer, zejména 5ka a 14ka byly moc povedené. slušné počasí :), rozumně dlouhé přesuny.

Propojenost šifer (1. a 2. stanoviště), pěkné šifry (až na 8)

Pohádka, Krychle, atmosféra, trasa

Celková atmosféra TMOU

Všechno, kromě toho, co se nám ve hře nelíbilo. Had byl super!

Výborné šifry 4,5,6

Pohádky, Had, šifra 2, ranní nonstop na Přemyslově náměstí, myš

Šifra č.4, kaplička Santon, píseň sk. Luštila.

vetsina sifer, hlavne ty co se lustily celotymove (2, 4, 6, 7, 9), trasa hry, ze se nam docela darilo a ze jsme hrali az dokonce, vyslo i pocasi, organizacne velice dobre zvladnuta hra

poměrně dobré šifry, bez zbytečných "sviňáren" :-)

Letos byla krásná celá. Včetně té samoluštící šifry.

Úvodní píseň, pěkné šifry od dvojky až po sedmičku, zejména pak Změť čar a Divný text.

Miloš: Hravé a nápadité šifry. Přestože princip šifry už byl jasný, ještě se mohl zapojit celý tým v jejím řešení a přispět asociacemi nebo třeba odhadováním, co za pohádku se pod čarami skrývá. V tomto bych obzvlášť vypíchl šifru 4, která byla nádherná.

nápaditost šifer, které šly luštit i bez šifrovacích pomůcek (hlavně pohádky byly super), had na sedmičce, příjemná trasa, počasí

grafy pohádek, bludiště se slovy, efektní světýlka na Stránské skále

U pohádek jsme se fakt zasmáli, díky.

šifry

Nikde jsme vysloveně nezakysli a hru jsme si užili až do úplného časového konce. Pohádky byly super.

Pohádky

Šifra č. 4. Pohádky jsou super

tajemná věc: hlavně princip "kdo nic nedělí nic nepokazí" pohádky

návrat k tradičním principům, originalita - nebylo potřeba hledat překombinované konstrukce a mít pořád nos zabořený do šifrovacích pomůcek, Luštila

Zahájení (LuŠtiLa), šifra č. 4, umístění šifry č. 7

Pohádková šifra i šifra č. 2, vyvážená obtížnost.

super organizace, pěkné šifry, průchod bez delšího zákysu

Dobře zvolená obtížnost a nápaditost šifer, jako vždy skvělá organizace, atmosféra na startu.

Změť čar, tajemná věc

Vynikající startovní trolling Tradice; nápad šifry osm; hravé jazykové kousky v šifrách 5, 11 a 14

krasne lustitelne tymove sifry s napadem (2., zmet car, bludiste, ...)

Pohádková šifra

Šifry 2, 3, 6, 7, 9 Počasí

Nektere hezke sifry Nas postup Tmou :)

Šifry nebyly překombinované a nešlo o tupé pasování na věci ze šifrovacích tabulek.

"tajemná věc", kterou jsme prolomili po 6 hodinách, šifra "divný text"

Šifry 1-7.

vesměs pěkné vtipně vymyšlené šifry

Pohádky, zvratná se a si, fakt divné věty o pěti slovech, kreslení čtvercem. Taky fakt, že jsme si vyzkoušeli pohybovat se na TMOU na absolutním čele a nevyhořeli jsme přitom. Teda až do patnáctého stanoviště. No a samozřejmě LuŠtěLa!

nejvic sifra s pohadkama, zajimave ulohy, kde nikde nebyly potreba sifrovaci pomucky

Hacknutí stroječku -- úlohu jsme zcela nepochopili a po dostatečně divokém mačkání vydal řešení.

pohádky, krátké přesuny

Krom osmičky a trochu nudných přesunů vlastně asi všechno. Příště už konečně projdem :)

digitální haj*lík, co se luštil sám

Speciální autobus Tmou, světýlka na Stránské skále (možná trochu nebezpečné pro některé týmy), šifra 4. Pohádky a šifra 5. Teleport

Pohádky! A celková luštitelnost šifer i pro nás, méně zkušený tým, zahráli jsme si!

Vsechno se nam libilo. Dekujeme.

Provázanost šifer a jejich přiměřená obtížnost.

Co se nelíbilo

chyběla nám hymna TMOU!

kduž jsme po záseku hned na začítku nemohli najít v centru Brna šifry, jelikož orgové tam už nebyli:-( to nás hodně zdrželo

Osmička a to, že se nám nedařilo přesně reprodukovat kroky k opakování problikávajících textů. V terénu pak přesuny po silnici (Žuráň, Santon).

pokazená krabička

tajemná věc a divný text

Na startu po nás nikdo nechtěl občanku, takže jsme nevyluštili 1c. Terénní část mohla mít lepší trasu (ovšem Šlapanice za svítání moc pěkné).

Start, kde jsme spolu s asi 90% týmů čekali na vyluštění, to se nám ještě opravdu nestalo.

8čka

prvni trojce sifer, jen 15min na reseni s napovedou

Nase vlastni blbost a divna vec - presneji ty casy nadefinovane pro jednotlive tlacitka

Nahodne spravanie tajomnej veci, chybajuci org/sifry na 2. stanovisti.

Trasa po polích, na dohled od zajímavějších přírodních lokalit, navíc když doporučená mapa nás navnadila na "Moravský Kras". Ulice "Ve Vaňkovce" přesouvající se v čase. Figuranti s písmenky vystupující ještě před startem hry. Demotivující hlášky blikátka, poté náhodné vyluštění postupem, který jsme nedokázali zreprodukovat. Že jsme nestihli vyhlášení v cíli.

Nepřesnost šifer na prvním stanovišti, které nevycházely i když se řešilo správně.

startovní šifry (Kondom neluštitelný ani s nápovědou, Občanka vydávaná bez občanky)

Škoda šifry č.8 - ten elektronický krám nefungoval tak, jak by měl. Ztratili jsme tam 6 hodin.

Tajemná věc. Nám své tajemství vyjevila po půlhodině uprostřed klikání, bez jakékoliv pauzy (a tím pádem "bez zásluhy"). Krabička vykazovala i další známky jakési vnitřní logiky než co se píše v oficiálním návodu k řešení. Např. když jsme zmáčkli spodní dvě tlačítka a s nepatrným odstupem horní dvě, dostali jsme zprávu "hrozny", ale když jsme zmáčkli nejdřív horní dvě a pak dolní dvě, tak to nenapsalo nic. Totéž zleva doprava nic, zprava doleva ano.

Tajemná věc - resp. nesprávná funkčnost "věci"

Tajemná vec, ktorá sa správala nedeterministicky, hádzala zlé hlášky (napr. "...6") a nakoniec nás po 6 hodinách aj zabila.

8

8

Start a osmička. Jako nápad dobrý, ale provedení nedobré. Krabička ukazovala i jiné nápisy např. E13 a rozhodně se nechovala podle popisu řešení. Navíc čas 13 minut těžko nějak odhadnout a tudíž to bylo prostě třeba vyhaluzit.

Chyby v šifrách. 1) Především šifra 8 a nepochopitelně vysoká zmetkovitost „tajemné věci“. Spousta týmů kyslo mnoho hodin na vadném kusu bez jakékoliv šance na vyřešení, spoléhajíce přitom na soudnost orgů, že to mají otestované. Naopak řada týmů prošla kvůli jinému typu závady dál bez regulérního vyřešení šifry. Obrovská nedbalost orgů! 2) Šifra 1a - podle nás špatně zadaná. I po pečlivém zakreslení ocásků nevyšlo řešení, některé končily v mezerách.

Naše neschopnost dát teleport. Přitom je to tak jasné!

Startovní šifry a jejich provedení.

myška

Osmička - udělátko jsme prolomili náhodně, aniž bychom věděli jak. A na náš vkus nebezpečné terénní přesuny po rušných komunikacích.

absence hymny, nejasna kondomova sifra, trasa, A SAMOZREJME OSMICKA!?#@grrrr

Šifra tajemná věc byla naprostý elektronický shit!

blikající krabička (jak ji někdo trefně pojmenoval - generátor náhodných zákysů)

1) Nervózní pán, který na nás volal policajty a vyhrožoval brokovnicí, protože mu vadilo, že sedíme na chodníku v "jeho" ulici. 2) Správné řešení šifry 1a Šifreros

8

Trasa (hlavne úsek 10–13), šifra 1 (nikto OP nepýtal, chvostíky pochybné), väčšinu doby hrozne nedeterministická 8 (aj na štyri tlačítka je schopná dať „zas o kus blíž“).

letos se nám zdály šifry neintuitivní, spíš pro lidi s technickou představivostí, asi stárneme :)

Nedeterministické chování automatu.

Způsob řešení tajemné blikací věci na stanovišti 8.

Blikací krabička

naše zabedněnost na teleportu, nepoužití kondomu a šifreros

nevyvážená obtížnost - lehké šifry moc lehké, a zásekové moc zásekové. ... a kyselo moc kyselý, a bramborák moc bramborovej :).Dvě třetiny týmů se rozbily na třech šifrách, ostatní byly průchodovky.. Mimo to samozřejmě naštve, pokud naši sedmihodinovou blikající nemesis skutečně čtvrtina týmů pokořila úplnou náhodou nebo chybou..

délka ocásku u spermie a né úplně funkční blikající krabička, ale jinak vše supr ;)

Tajemná věc, která se prostě měla nechat být

Tezce se nam nelibila sifra 8 (elektricke cvakatko), priserna zabugovanost udelatka. Reseni, ktere prislo neautorsky zurivym mackanim cehokoli po mnoha hodinach. Krom ruznych podivnych hlasek typu "1 . . .", ". . . E". Zkazilo nam dojem z cele hry.

Prvotní nadšení z digi krabičky. Po neúspěšném 3hodinovém experimentování nám místo dalšího stanoviště prozradila sama. Naštěstí jsme zrovna seděli hned vedle v hospodě.

To, že jsme lamy a zase jsme neprošli...

to že blikající krabička reagovala strašně náhodně a nepředvídatelně...

prvni napovedy ke startu, 8

Trasa hry po výpadovkách a polích. Generátor náhodného pořadí týmů alias šifra Tajemná věc. Nedotažené části startovní šifry. Promrhaný potenciál šifry Tajemná věc. Nevyužitý potenciál šifry Bludiště -- pomocný text IMO redundantní, četli jsme ho až po přečtení tajenky, spíš tam mohl být ještě další krok.

Sifra s blikajucim strojcekom bola pre nas trochu sklamanim. Nechoval sa nejak rozumne a deterministicky a vobec sme nemali radost z toho, ze nam zrazu z nejakeho dovodu napisal riesenie, lebo sme nemali tusenia co sme spravili. Inak krasny napad, len skoda, ze nefungoval...

V podstatě jen ta Podivná věc. Nápad s odlišnou časovou odezvou byl výborný. I to technické provedení si určitě vyžádalo hromadu práce. Minimálně tři věci však byly nakonec rušivé: 1. Silně nekolektivní zadání, 2. Podpora rezignaci luštění (což určitě není Tmářské), 3. Nejasné a možná i nestejné chování Tajemné věci.

samoluštící krabička, trasa hodně po cestách, u dálnice

Absence hymny, těžko čitelné tajenky šifer 1 a 2. A 8. šifra, která nám zjkazila dojem z celé hry.

nasezení šifry č. 8 založené na nespolihlevém technickém zařízení (šifru jsme nevyřešili)

zahájení, neřešitelná mašinka generující téměř náhodně čtyři odpovědi

Ten krám se čtyřma tlačítkama. Trasa - žádná příroda, dálnice,...

špatně otestovaná šifra 1a. Nedeterministická (nefunkční?) krabička na stanovišti 8.

zásek na 8, kdy se nám po 6 hodinách podařilo řešení z blikátka dostat, aniž bychom pochopili jak

Šifra č.8, slova vypadavala z krabičky uplně nahodne....

za nás nová zkušenost, tedy spokojenost.

Za tým musím odpovědět že Šifra 1c se nám moc nezamlouvala. Blbostí jsme si užili dost, ale doufali jsme v něco více důmyslného, než to, o co jsme se prakticky pokoušeli ale bez úspěchu.

tajomná vec... bolo veľmi ťažké prísť na to, že treba napr 3 minúty čakať na odpoveď. Každý je zvyknutý na to, že prístroj hneď odpovie.... a to stupňovanie časov... nikto z nás si napríklad nevšimol rozdiel, že hrozný povie hneď a nic moc až po troch sekundách.

Start - šifry, ale především zahájení... bez hymny.

V 1. šifře jsme přišli u dvou ze tří na správný postup, ale nedokázali jsme dosáhnout takové přesnosti, abychom z výsledku přečetli klíčová slova. Tajemná věc byla hodně tajemná, mačkání tlačítek bylo _velmi_ náročné na přesnou synchronizaci i když člověk přesně věděl, co dělat.

Že jsme dýně a šifru č.6 jsme hledali asi půl hodiny za mostem ;-) No a pak samozřejmě 8. Správné řešení nás napadlo, ale po cca 10 minutách hypnotizování displeje jsme to zavrhli a to samozřejmě i díky vědomí, že hláška Zas o kus blíž se nám zobrazovala často ihned po stisku tlačítka a hlášky Nic moc a Hrozný se u stisku čtyř tlačítek objevovaly dost náhodně, takže nás to vedlo na různé divoké úvahy o morseovce apod... Taky vědomí, že stačilo strčit krabičku do kapsy během našeho 20-minutového přesunu do tepla a ne furt něco zkoušet. No a pak že, co jsem se bavila se známými v cíli, tak buď na 8 nedošli, nebo ji nevyřešili a nebo ji vyřešili přetížením zařízení :-(

startovní šifry, zéjména u šifreros jsme správný postup zkoušeli několikrát marně. po vyzrazení postupu jste mohli nechat víc času na doluštění. nepříliš spolehlivé fungování čúzy (totiž té... samoluštící krabičky), i když po pochopení nám princip přišel vtipný a zírat na ni čtvrt hodiny a odolávat pokušení zmáčknout bylo fajn.

Šifra na osmém stanovišti, kde jsme to po třech hodinách zabalili, načež jsme na cestě domů zjistili, že na té věcičce najednou běhá řešení :-/

Nedotazenost sifer 1,2,5 a řezání tajenek.

Tajemná věc - nám to evidentně nefungovalo, výsledek nám to vypsalo bezprostředně během mačkání různých kombinací

Princip 8. šifry, že k vyřešení vedla nečinnost. Asi by nám to ale nevadilo, kdybychom na to přišli. :)

"Antišifra" displej

nonstop na Křenové, kam jsme zabloudili zaseklí v teleportu

Většina trasy v dohledu dálnice, č.8, ostatní šifry až na výjimky celkem předvidatelné.

ten kram z 8ky (i kdyz na druhou stranu, zatimco ostatni zurive zadavali ruzne kombinace tlacitek, ja jsem se paradne prospal :-) pak jsem zbytecne vyrazil do Bedrichovic na kotu 243 (hinty: ..3 = vyska koty, Hrozny = Bedrich Hrozny, kota byla pouze v novem doporucenem vydani mapy), mezitim pristroj zverejnil reseni a my nevedeli ani proc, ale nastesti mohli pokracovat dal; zverejneni casti sifry c. 2 pred startem hry (panaci oblepeni pismenky mohli stat i na svobodaku u "rakety" nebo Edisona. Zajimalo by me, jak dlouho ti chudaci museli vlastne na startu stat...); ze se po nas nechtelo prokazat se na startu obcankou, Sifreros nevychazel tak presne jak by u spravneho reseni melo; ze na startu nezaznela i tradicni hymna tmou

Divné šifry na startu, v 19:15 to byl prakticky restart hry. Tajemná krabička a sýrová šifra, podrobnosti jsem psal do fóra.

Miloš: Obtížnost šifry 8 závisela na kvalitě dodaného výrobku. U nás se tajemná věc chovala dost nepravidelně a byla dost chybová (např: tlačítka špatně reagovala a v průběhu řešení se reakce celého přístroje jakoby lišily), což nás asi po 5 hodinách luštění a klikání (asi kolem 8:00) donutilo hru vzdát. K naší smůle jsme z ní vytáhli baterky, a tedy ani přesun na nádraží nám nemohl přinést řešení. Navíc jsme potkali tým, který nám prozradil řešení, takže to byl tuplovaný konec naší účasti na Tmou. Šifra 8 mi zcela zkazila zážitek z Tmou. Jsem díky tomu ze hry velice zklamaný a naštvaný, přestože ostatní šifry byly dost pěkné. To, že se šifra 8 dala vyhaluzit nicnedeláním nebo zběsilým mačkáním a zahlcením přístroje a že mnoho týmu takto šifru vyřešilo, jen dovršuje mé znechucení. Další nepříjemnost šifry 8 je, že ji mohl luštit jen jeden člověk. Šifra 8 měla zajímavý a pěkný nápad, ale přišla mi nedořešená a nedostatečně otestovaná.

přístroj na osmičce, způsob rozstřelu (přišlo nám, že se hodně smazal rozdíl mezi týmy, navíc jsme ztratili dost času tím, že jsme se snažili osamoceně luštit jednu ze dvojkových šifer, protože jsme netušili, že jsou luštitelné jen společně)

ten krám z osmičky ;-)

Že jste nás dostali s tajemnou krabičkou. Chovala se nepředvídatelně. Inu je to hra ;-)

nedotažená zadání, kde bylo třeba zbytečné preciznosti nebo naopak skreblení; cesta po silnici

Zmatky na startovní šifře (třeba 1c nám nebylo vydané na občanku a nefungovalo to s novou občankou). Tajemná věc jakožto generátor náhodného pořadí (my ji prošli díky bugu rychle ale ostatní takové štěstí zřejmě neměli).

Zahájení

Šifra č. 8. Čekat 12 minut nám přišlo strašně dlouho.

nedali jsme 15ku :(

tajemná věc: hlavně princip "kdo nic nedělí nic nepokazí" že barevné čáry na "13" nezobrazovaly průběh bitvy tří císařů na Rohlence jsem si nemohl dát panáka Napoleona

absence terénní části jako takové, šifra 8, šifra 1c (protože nám nebyla vydána na občanku)

šifra č. 8 -- první krabičku jsme pokazili, u druhé blbnul kontakt, takže se často resetovala (a my to dlouho považovali za feature), snáze to vyřešily týmy s horší morálkou ;-p

náhodnost blikátka

Generátor náhodného zákysu na šifře č. 8.

Kondom (autorské řešení podle mě méně intuitivní než jiná a hlavně nefungovalo); Nedoladěnost mašinky osm (místy značně nahodilé chování, a pokud fakt dávala občas řešení zadarmo, je to chyba jak Brno); že mi ta zasraná Luštěla zněla v hlavě po celou hru

osma sifra s podle nas nedostatecne deterministickymi vystupy na displeji

příliš velký chaos při zahájení, ze kterého jsme neviděli a prakticky ani neslyšeli vůbec nic; 1. šifra - např., že jsme byli dotázáni na občanku u vydání zadání 1a i 1c

Že jsme blikátko vyřešili náhodou a předběhli tak mnoho týmů. Šifra 1 s rybičkami, nemohli jsme to z toho přečíst.

Prostredi tereni casti - hodne chozeni po frekventonych silicich Konstrukcni a programove provedeni a princip Tajemne veci znicilo dojem z pekne a napadite hracky.

Šifra číslo jedna. Ryby byly v pohodě, ale nikdo se nás nezeptal na občanku, čímž jsme vlastně ztratili možnost jejího vyřešení. A ten kondom vzdálenostně prostě vycházel na úplně jiná písmena.

že bylo možné projít přes "tajemnou věc" neautorsky (dle rozhovorů byly týmy, které patrně něco poškodily a pak se jim řešení ukázalo i bez čekání), trasa hry nebyla moc nápaditá (příště radši klidně na známá místa, ale mimo pole, hlavní silnice a dálnice)

Šifra 8, kterou jsme vyluštili až čekáním na vlak a jejíž řešení nám vůbec neudělalo radost.

šifra 8 - proč 13 minut, proč nebylo možné více řešení a proč neměla krabička další využití (např v jiných šifrách)? šifra 1a - ať jsme měřili jakkoliv tak nám nevycházelo "uorloje" (nepochopeno jak se má měřit ani ze zadání) šifra 1c - nedala se vyřešit s novou občankou, fungovala jen pro starou

Kondomšifra, přestože se samotným kondomem jsme si užili mnoho zábavy. ;) Dál elektrobazmek, který nefungoval a vydal nám řešení i přesto, že jsme do něj bušili vstupy jako pominutí. Celkem dlouhé přesuny navazující na průletové šifry 12 a 14 z obou stran. Až příliš drsná šifra č. 15 (Lucko!! :), kde týmu mohla významně pomoci vysoce nadstandardní znalost geometrie. Ale šlo by to i analyticky, blížili jsme se. Dalších sedm hodin a máme to. ;)

spatne provedeni blikatka, melo to bugy a nakonec jsme to z krabicky dostali zbesilym nahodnym mackanm vseho

Rotující čtvereček -- příliš náchylné na chybu v nakreslení.

šifra č. 8

8čka by mohla být OK těžkou šifrou (něco jak pravítko předloni), nebýt chyb v technice. Tak polovina týmů, se kterými jsme mluvili (včetně nás), ji vyluštila haluzí, lišil se jen čas (5 minut až 9 hodin)

dvojka s nutnou částí pro řešení ze stanovitště jedna ... kde jste na to přišli?!!

1. Občanka - nemůžeme potvrdit, že pro vydání šifry bylo požadováno předložení občanského průkazu - po nás nikdo žádný nechtěl., 8. Moc nechápeme, jak jsme zrovna u této šifry měli poznat, že je výhodné být totálně pasivní...

Že se po týmu chce, aby si s novou hračkou nehrál.

Další dojmy a postřehy

Honzovi andilci
možná bude i reportáž


Hlboko nad vecou
Dve vyhrady, ktore nam sifrovacku hodne zneprijemnili:

Na 2. sifre sme uplne zbytocne stratili takmer hodinu casu hladanim jednej jej casti. Ked sme prisli na ul. Ve Vankovce, nikto (org) tam nebol, ani krabica so siframi. Akurat kopa lustiacich timov. Ked sme uz boli zufali a zavolali sme orgom, dozvedeli sme sa, ze a) orgovia odtial uz davno odisli b) nenechali tam sifry, ale "mozno nejake najdeme v Denisovych sadech"... Na sifrovacke ako TMOU by som take cosi teda vobec necakala.

Tajomna vec sa spravala hodne nahodne (aj bez toho, aby sme ju prepli do specialneho rezimu). Po stlaceni vsetkych 4 tlacidiel sme obcas dostali hrozny, obcas nic moc. Po stlaceni troch tlacidiel sme obcas dostali nic moc, obcas nic (asi by sme dostali 'lepsi', ale tak dlho sme nikdy nevydrzali :)). Fakt dlho a uporne sme sa v tom snazili najst nejake pravidla. Na techniku sa v tomto pripade vyhovarat neda, s podobnymi 'tajomnymi vecami' mame skusenosti a sme si isti, ze sa tomuto nezelanemu nahodnemu spravaniu dalo predist.

Vsetky ostatne sifry sa nam vsak velmi velmi pacili, boli sme hodne milo prekvapeni, aki tvorivi orgovia boli. Vlastne aj ta tajomna vec by bola pekna, keby fungovala ako ma :).


Popocatepetl
Moc pěkné šifry mimo startu a osmičky. Škoda, že jsme se nedostali dál a neviděli i ty ostatní. Start podle mě zbytečně komplikovaný a podřízený patnáctému výročí a navíc týmy, kterým jel vlak později byly znevýhodněni. O osmičce se už nebudu rozepisovat :). Po čase mi připadá ten nápad jako dost dobrý, ale mělo to být mnohem lépe provedeno. Kostičku lépe odladit a lépe dát najevo, že se blížíme k řešení. Po minutě přijde nějaká poněkud zavádějící hláška a jak pak máme zjistit, že je potřeba počkat dalších 13 minut?
Super úvodní párty! (Láďa)


@
Orgům moc děkujeme za TMOU XV! My si to parádně užili, ačkoli jsme uvázli už na pětce. Těšíme se na další ročník, máme co zlepšovat :-)


Bratrstvo žluté kachničky
Především poděkování organizátorům. Přes všechny nedostatky, kterých bylo letos možná povícero, bychom rádi poděkovali za práci všech zúčastněných. Líbila se nám spousta šifer (pohádky, teleport, změť čar, had, sýry, divnověty...).

Jen aby měli orgové představu, co zřejmě nevyšlo podle jejich představ, uvádíme:
- Občanka po nás byla na začátku chtěna i při výdeji jiné šifry než c).
- Na ulici Kozinova bydlí pán, který pro Tmou nemá pochopení a je ochoten to řešit s velkým psem :-).
- Tajemnou věc jsme prolomili náhodným mačkáním.


Hrošíci na entou
Hra byla moc fajn. Co bylo slabší byly extrémně krátké přesuny mezi stanovišti. A co bylo naprosto fatální, šifra tajemná věc - my ji rozluštili po 3 hodinách korektním způsobem, ale co jsem se bavili s ostatními týmy, tak jsme byli snad jediní :-(. Naprosté selhání, které velmi poznamenalo celý průběh hry :-(((


Okači Takyucha
Start: Poté, co jsme rozluštili rybičky a občanku, byl jasný princip: šifry nelze vyluštit jen z papíru, je potřeba použít informaci zvenčí. Zbývá nám tu ten text o kondomu a ty postavy s písmenky, musíme to propojit. Tato myšlenka byla elegantní, ale nepravdivá (jak už to u induktivních úvah bývá), takže jsme marně luštili až do prozrazení řešení.

Kostičky: Scéna jako z puzzle huntu v Big Bang Theory ( http://www.youtube.com/watch?v=3G6PTZNGpZo ), kde jsem skončil v čestné roli Sheldona. Poté, co vyšly první dvě písmena FL, Zuzka vytáhla mapu, prohlásila, že je to Florian a všichni se začali balit. Když jsem to pěkně doluštil a slavnostně oznámil kompletní text řešení, tak mě vůbec nepochválili.

Pohádky: Po pokusech s MHD a turistickými značkami jsme přepočítali ty podezřelé paralelní čáry (12 a 7), přišel nápad, a pak jsme se dobře bavili dolušťováním a pěkně zpracovanými detaily (drobnosti příběhů, barvy čar, ...). Rodičovskou část týmu navíc potěší, když může machrovat ("Jak to tak rychle poznáte?", "Pořiď si děti a hned ti to půjde líp"). Pěkné je i zapojení imaginární pohádky, které schladí příliš machrující rodiče (cestou na další stanoviště jsme přemýšleli, co to může být za divnou pohádku).

Teleport: Principu identifikace teleportů jsme si nevšimli, takže jsme na chvíli pěkně zamotali v různých způsobech zápisu skoků. Pěkná šifra na prověření týmové (ne)spolupráce.

Bludiště: Zábavné týmové doplňování slov, následně Zuzka razila teorii SI/SE, od čehož jsem ji odrazoval ("musíme nějak využít ta písmenka"), když už skoro všechny cesty byly obarveny, tak si Martin všiml, že ta písmenka lze přečíst po řádcích, čímž přestali zavazet a stačilo už jen přečíst obarvené cesty.

Světýlka na Stránské: Pěkně využité pěkné místo s pěkným týmovým luštění (někdo má nápad na princip, někdo to zvládne přepsat a někdo přečíst řešení).

Tajemná věc: Ta naše patřila mezi ty s chaotičtějším chováním. V průběhu řešení jsme jako jednu z možností navrhli princip "počítá si to počty zmáčknutí a když se s tím člověk drbe dost dlouho, tak to vydá řešení, takže hlavní je nevytahovat baterky"... a naše věc se v opravdu zachovala podle tohoto principu. Oceňujeme implementaci detekce řeči a umělé inteligence v tak malé krabičce. ( Na dalším stanovišti nám dokonce poradila, abychom nebyli paranoidní. )

Kalendář: Brzy jsme měli pozorování o vykřičníku a hodně kolečkách, ty jsme ale pro zpestření poměrně dlouho ignorovali a věnovali se analýzám zvířátek (např. je tam sedm (tj. stejně jako dnů v týdnu) živých druhů zvířat a při vhodném pojmenování je lze pěkně seřadit podle počtů písmen: ara, slon, tuleň, žirafa, hroznýš, surikata, orangutan). Ale časem jsme se k tomu vykřičníku vrátili...

Sýry: Podobný princip správnému řešení jsme zkusili na začátku, ale chodili jsme k nejbližšímu sýru. Také jsme hned na začátku zjistili, že šifra má 30 sloupců a 30 sýrů, toto zajímavé pozorování bylo následně posíleno tím, že poslední dva sloupce jsou bez sýru (a proč by tam byly, kdyby to nebylo kvůli té 30). Nehledě na to, že 30 je 15*2 (to už byla opravdu krize). Procházka po Šlapanicích nepomohla, tak jsme si dali pro zahřátí dvě kolečka autobusem, při druhém kolečku už ten správný nápad přišel. Zpětně to dává smysl, protože hned od začátku jsme měli úvahu "proč to není normální čtverečkovaná mřížka, ale jsou tam ty šedé čtverečky" - a to dává smysl právě při použití principu viditelnosti.

Divnověty: Po sýrech, kde moc "nebylo co luštit" jsme tady pookřáli a bavili se odhalováním slov a u některých jsme se dobře pobavili (např. ani katolickou část týmu dlouhou dobu nenapadlo, že svatbopříčinou by mohlo být něco jiného než "děcko"). Jenom poté, co jsme všechna slova poskládali a vypsali si prostřední písmena, jsme už nezvládli "přečíst řešení" (udělat poslední krok šifry).

Trasa: Ta nás zas tak neoslovila, konvenčnější "střed města + lesy na severu" bychom si asi užili víc.

Náš tým byl zvláštní tím, že znal Tmou především z druhé strany (průměrný počet asistence u organizace Tmou asi tak 5, průměrný počet účastí na Tmou 0,4). Takže 11 stanoviště považujeme za úspěch (i když tu 11 jsme teda ještě mohli dát) a hlavně jsem si pěkně zahráli a zaluštili. Jako závěrečný hold organizátorům nutno podotknout, že všechny šifry se líbili i Barči (které když doma ukazuju šifry, co vymyslím na Sendvič či kvalifikaci, tak se na ně vydrží dívat tak 30s).

Zapsal Radek


Kerberos
Děkujeme, bylo to pěkné :-)


piKSar
Dokreslit ocásky spermiím byl první nápad, škoda, že nás odradilo, že písmenka nevyšla přesněji.. Potom přišel zbytečný zásek na divném textu, který nás málem poslal do Bohunic a pak.. podlá krabička.. nojo, čekejte všechno, třeba, že se šifra vyluští sama od sebe :D

poznatek: vrstvy na sebe sedí, pasují, ale také lícují


Hovnivál
Je super, že se hra týkala více spíše všímavosti a logického myšlení, než minulé ročníky, které byly postavené dost na práci se šifrovacími pomůckami od Chlýftýmu (však jsme taky pořád ve všem viděli Braillovo písmo, Morseovku a semafor). Obecně zpětným pohledem šifry po 8 (dál jsme se nedostali) nebyly složité. Chce to jen přijít na princip o trochu dříve, než za tři hodiny a 2 kilometry špatným směrem:)

Princip šifry 1a jsme odhadli správně, ale její řešení jsme nezískali ani s nápovědou. Jediné, co nám to připomnělo, bylo "Česká 3" ze TMOU 13, tam se taky dalo (téměř) správným principem přijít na různé náhodné a hlavně špatné výsledky (např. Veveří). 1a nebyla v principu složitá, ale byla nevyluštitelná.
Světýlka v sedmičce už jsme bohužel zastihli ve dne, na jednu stranu to bylo jednodušší (viděli jsme rastr na první pohled), na druhou složitější (světýlka ve dne už nebyly moc vidět a jedno nefungovalo vůbec, takže trochu chaos).
Osmička taky super počin, jen naše krabička nebyla z těch upovídaných, takže jsme dvě hodiny viděli jen jednou za čas "zase o kus bliz" a na řešení jsme přišli naprostou náhodou cestou domů, kdy "se to samo vyluštilo" v kapse. Stisk všech různých kombinací tlačítek najednou apod. jsme zkoušeli mnohokrát, ale jinou zprávu jsme nedostali:(


uTrati
Po konzultaci s ostatnimi tymy po konci hry jsme zjistili, ze nase tajemna vec byla porouchana: po stisknuti jednotlivych tlacitek v podivnych sekvencich zobrazovala napis TMOU. Pri stisku vsech tlacitek nepsala bud nic nebo (tehdy jeste zdanlive) nahodne jednu z hlasek TMOU/HROZNY/NIC MOC. To jsme si jeste mysleli, ze je to odpoved na jednotlive stisky pred 4stiskem (nami interpretovan coby ENTER). Dioda kontinualne blikala a nepredpokladali jsme, ze bychom dostali smejd. Trestat nas za to, ze jsme vsichni najednou nesli spat, nam pripada ponekud krute. Myslim, ze testovani hry nespociva pouze v testovani principu ale i v dukladnem overeni funkcnosti pristroju, at by to bylo sebevic narocne!!!!


NaPALM
Jako každý rok, jsme se na Tmou velice těšili. Tmou je legenda, tradice, atmosféra, nápadité a vychytané šifry, prostě šifrovačka, která nás baví.

Bohužel Tmou 15 si však budeme pamatovat jako ztrátu 6 hodin našeho času, kdy na nás bliká červené tlačítko a jeden člen týmu mačká na krabičku, která bez zřejmého systému, občas něco odpoví. Přitom nápad zařadit "černou skříňku" považuji za pěkný a chválím ho. Potenciál v krabičce byl obrovský, jen (bohužel) z různých důvodů zůstal nevyužitý. Holt jsme neměli štěstí (o luštění krabička opravdu nebyla).

Mrzí nás, že nás krabička nepustila dál a nemohli jsme si užít ostatní originální a skvělé šifry, jejichž přípravě věnovali orgové nepochybně hodně času a byly jako obvykle skvělé. Orgové, díky!

Doufáme, že za rok bude Tmou méně o náhodě a více o luštění ;-)





S -> psychoS | xyloS | fonoS | logie
Líbila se nám pohádka (ačkoliv jsme prostě jen aplikovali nápad, který přišel v první sekundě po předání zadání). Krychle, protože tam "všechno" do sebe hezky zapadalo. Líbila se nám atmosféra, celkem i trasa, kterou jsme zvládli projít a za hru děkujeme.

Obecně nám vadila nedotaženost některých šifer (1,2), zbytečně přehnaná nutnost vyluštit všechno, řezání slov v řešení ("KOMAR" bylo oblíbenou hláškou po celý zbytek hry při ověřování všech potenciálních slepých uliček). U asociační byl princip dost zřejmý, ale když na některá místa bezproblémů seděly tři různé... U rybiček pak naštve, když to celé je vyřešené, jen se to musí "magicky" přečíst" (teď jednou to bude U, teď V...) - není to hezké řešení. U teleportu vadil nepoměr viditelnosti portu vůči tele, vůbec jsme si toho druhého nevšimli.


Uhořelá štěňátka
Děkujeme za organizaci. Už teď se těšíme na další ročník. Jste skvělí!


Božščí bojovníci
Vsem orgum dekujeme za podareny rocnik Tmou! Hra byla super.


Štika & Drak eXtreme Team A
Letos bylo krásné, jak to odsýpalo. U většiny šifer stačilo pokecat a dostat správný nápad a cesta k vyluštění pak byla zřejmá a krásná. Tak to má být, žádné slepé zkoušení morseovky a šestadvacítky a tak.

Tradičně neumíme první šifru, naše mozečky ještě spinkají a zase jsme v těch čmáranicích text neviděli.

Na to, abychom vyluštili šifru barvené čáry, neměl náš letošní tým správné buňky. Tenhle typ šifer zkrátka neumíme, i když to řešení je krásně čisté.

Samoluštící šifra byla trochu loterie a můžeme děkovat bohu, že nám nakonec nesystémově vydala řešení. Nastavení časů přístroji na 0s, 0s, 1min, 3 min, 13min bylo podle mě málo návodné. Hlavně nejkratší časy, kdyby se nějak zřetelněji odstupňované třeba na 0s, 15s, 1min, byla by šance na pochopení systému mnohem větší.

Děkujeme pořadatelům za to moře práci, co s tím každoročně máte. Stojí to za to!


Potkali se u Komína




Včíl skačem
Děkujeme, hru jsme si užili :-)


Teem
Hra se nám líbila. Fajn šifry. Vlastní blbostí jsme se zasekli hned na začátku na 3. šifře. Vypadalo to s námi dost bídně. Ale prolomili jsme ji a pokračovali. Druhý zásek byl na 5. šifře.

Trochu mrzí 8. šifra. Nápad to byl skvělý. Jenom jsme měli problém zajistit opakovatelnost výsledků. Správné řešení jsme tušili poměrně brzy. Akorát jsme to nechali v klidu pouze cca 10 minut. Že je to dýl se dalo dost špatně určit.


Šestý nesmysl
I přes nepříjemný konec na osmičce jsme si hru a zejména šifry moc užili. Děkujeme!


Proudoví krtci
Díky moc všem organizátorům a pomocníkům!


Karel
i kdyz jsme se nedostali daleko, tak snad krome te proklate osme sifry se nam vsechny moc libily a dekujeme orgum za prijemne chvile pri lusteni!!


Na poslední chvíli
Hra byla náročná jako obvykle, zejména psychicky. A jako obvykle jsme si ji velice užili (až na drobnou sedmihodinovou výjimku i když nám alespoň pomohla si odpočinout). Jako konec uvádíme stanoviště 12 ve 12:10, protože hra byla posunuta o 15 minut kvůli zpoždění vlaku z Prahy na začátku.

Děkujeme orgům a na TMOU 16 zase na shledanou! (...minimálně v kvalifikačním kole!)


Laty
Moc dekujeme, ze jsme mohli byt pri Tmou 15 a jestli Alzheimer dovoli, zucastnime se pristi rok znovu. :) Laty


Loading3