TMOU XX: První dojmy a reportáže

Odkazy na reportáže

Co se líbilo

Celkově super. U prvních stanovišť nápovědy, aby nedošlo k ukončení hry hned na začátku.

Hodně šifer - pořádně jsme si zaluštili. Dobře rozložená náročnost šifer pro různé úrovně týmů.

Celková vysoká kvalita - kombinace zvládnuté organizace, zajímavých lokalit a bezvadných nápadů na šifry, to vše při počtu účastníků zvícím technopárty v pavilonu Z... Tleskám! Navíc máte ode mě speciální dík za Fíka a náměstka.

kvalifikace - vtipné a návodné názvy šifer (morčeovka apod.), atmosféra na hvězdách, jednoduché ale nápadité šifry, aha moment při šifře punčocha (šifry pipi - dlouhá - punčocha), téma (které ze začátku vypadalo velmi nenápadně) - logo u fikaných šifer.

Bludiště a jeho semílací domek, Hvězdy v Technologickém parku, že žádná šifra, kterou jsme potkali, nebyla smrtící, několik krásných aha momentů (Domek, Ariadna, Hvězdy, Pipi).

Nápadité šifry, místo s hvězdami, origami, skoro vše

Začátek – kvalifikace v rámci hry - jednak se člověk pěkně rozluští na lehčích šifrách, jednak se i roztrhá herní pole. Bludiště. Vzájemná provázanost některých šifer, i když jsme ji nečekali a zamotala nám hlavu. Oceňujeme, že jsme i jako mírně pokročilý tým mohli celkem dlouho postupovat hrou a nezasekli se hned někde na začátku. Hvězdy. A TMOU klasika - byla pěkná atmosféra nočního Brna, ve kterém je spousta světýlek - týmů s čelovkami. Obdivujeme organizátory, že bez větších zádrhelů připravili skvělou šifrovačku pro tak velké množství týmů.

Polarizační hvězdy, atmosféra i kompletní Pipi dlouhá punčocha.

Čtyřiadvacítková abeceda, vtipnost a důvtipnost šifer i jiných herních prvků

Fikaný artefakt a jeho používání, počasí

Celá hra mi přišla dobře vyvážená s ohledem na množství týmů a pravděpodobný cíl organizátorů, aby si ji užili jak nováčci, tak pokročilí hráči.

Promyšlenost, provázanost šifer. Skvělý koncept i provedení...

Šifry. ;-) Hlavně hvězdy, Ariadna a steganosaurus.

Atmosféra, lidi, úžasný zážitek (bylo to naše první Tmou) Šifry: Hvězdy, Papírky, Pipi Lokace Zahájení

* Morální poselství čtvrté šifry: půjde to mnohem líp, když přestanete zběsile zasouvat všechny do všech a místo toho si je hezky cudně poskládáte vedle sebe. :-) * hravý Steganosaurus * Hvězdy - elegantní fyzikální šifra krásná nápadem i provedením, využití míň protěžovaných šifrovacích dovedností (orientace v terénu)

domecek + ariadna a ze uhlopricky v ni byly √2x vetsi nez "neuhlopricky"; hvezdy asi

kvalifikace, hvězdná atmosféra

napaditost sifer jako vzdy, promyslenost temer bezchybna jako vzdy (az na jedno negativum - poprve)

Skvělá hra a skvělé šifry. Líbila se nám Ariadna, Pipi, Steganosaurus a spousta dalších.

Celek. Šifry, které člověka logicky naváděly k vyřešení. Kvalifikace a "matrixí" kolečko.

Kvalifikace - hrátky se zvířátky nelineární čtverka, ale s mírnou výhradou, protože pětka :-( množství týmů, které způsobilo, že na každé šifře seděly vysoké desítky týmů, prostě kolektivní zábava. Na trojce to vypadalo, že s námi sedí tak sto týmů.

Finn: dobře odhadnutá obtížnost, prostupnost, vyladěné šifry, několik hodně dobrý nápadů (Pipi, Punčocha, Proužek)

Steganosaurus; Ariadna; hodně "lehkých" šifer, takže si člověk hodně zaluštil, i když daleko nedošel; celkový dojem

test

Čím déle je pohře, tím mi to přijde lepší. Vlastně hodně dobrý. Takže hlavně hra jako celek.

1) Že ty fikané (✂) šifry byly zároveň fikané (❕), takže člověk nemusel litovat neoblíbeného fikání (✂), protože ho šifra svou fikaností (❕) ve výsledku potěšila. 2) Fikání (⚤) už na trojce, celibát included. 3) Pipi (která naštěstí nefikala ⚤), ale bylo ji potřeba vyfiknout (✂, ❕). 4) Silný dvojboj pěkných šifer 12 a 13 (myš na ježkovi a magické sponky). 5) Nápaditá série domovních (⌂) šifer + systém bludiště (TMOU Matrix ftw). 6) Že jsme dokázali projít, i když jsme byli jacísi zabrždění.

První hype; společnost.

Hvězdy :-)

Co se nelíbilo

Nevyužití potenciálu místa startu. Chyba webového rozhraní při vypouštění ze startu.

Webinfo: nesrovnalosti v zadávání řešení, nápovědy. Hodně manuálně náročných šifer (2x stříhání, hvězdy)

To hlavní už zaznělo, tak jen stručně po desáté: málo (=1) zadání na Hvězdách, fakt, že se letošní ročník proměnil ve výtvarnou dílnu (berte to prosím s nadsázkou - ale budu rád, pokud se příští rok nepoužijí na šifrách nůžky ani nic podobného ni jednou), tváření se, že 4ka není potřeba být doluštěná celá, když přitom byl její postup následně komplexně potřeba na 5ce... A především, především double-fail na Punčochách, jak ho tu kolega pregnantně popsal. „Před vámi" nerovná se za námi, a „Figuríny nejsou součást šifry“ je hodně zákeřně dvojsmyslné. Dát navíc tohle na místo, kam týmy ve většině dojdou nad ránem nebo po probdělé noci... Příště prosím lépe.

mírné zklamání ze zahájení (čekala jsem asi něco víc při jubilejním ročníku), obzvlášť, když bylo na výstavišti; existence nápověd (nápovědy v první části hry ok, ale později už mi skoro vadily - tmou je přeci bez nápověd)

Tipl bych si, že z kvalifikace na startu byla většina týmů spíš frustrovaná – sice se jí dalo prosvištět rychle, ale zůstávat (za mě) tak dlouho na úplném začátku není zas taková zábava (podobně jako na dvojce loni).

Příliš dlouhé sezení na 1 místě s velkým množstvím šifer, když bylo jen 1 zadání na tým

Nutnost na začátku dvakrát měnit stanoviště. Nefunkčnost systému Webinfo na konci kvalifikace. A je super, že úplně každá z těch šifer, co jsme dělali (stanoviště 1-6), byla "epická", ale byli bychom rádi, kdyby to bylo proložené nějakými lehčími a rychlejšími šiframi, aby se jednak člověk prošel, dostal se z města a trochu se pozitivně namotivoval na zákeřnější problémy.

Brzké zavírání areálu startu.

Přehuštěný vchod výstaviště v 18.45, cisheteronormativita šifry Papírky

Nemožnost sehnat si oficiálně oficiální šifrovací pomůcku po ztrátě (naštěstí nás ji nechal jeden tým vedle nás vyfotit)

Doufali jsme, že Výstaviště bude využito lépe. Vzhledem k nutnému přesunu v určitý čas ven to asi nešlo, ale potenciál tam byl.

Žádné stížnosti. Jen přání: někdy příště by naopak mohl být ročník bez nůžek a čistě lineární...

Na spoustě zalidněných míst nebylo kam si dojít na záchod, všechny keře okolo očůrané, fujvajs. Na akci pro tolik lidí by to příště chtělo zařídit pár Toitoi na frekventovaná místa.

Šifru Ariadna jsme luštili asi 2 hodiny frekvenční analýzou (nakonec úspěšně), protože jsme Bludiště vyřešili, aniž bychom si všimli grafického "domku". Měli jsme jenom 3 barvy, písmena DMK a odkaz na domeček v každé dílčí šifře, tak jsme to uhodli a šli dál... Takže nás následující šifra trochu potrestala za to, že jsme na té předchozí byli moc dobří :-) Zmatek ve webinfu v kvalifikaci. Že máme jít na stanoviště číslo 2, jsme se dozvěděli omylem, když jsme ze zoufalství zkusili zadat nesprávné řešení na 4. level kvalifikace. Asi jsme tím ztratili hodně času.

Stávkující webinfo + škoda, že ve startovních materiálech nebylo explicitně uvedeno, že webinfo nám přímo pošle polohu druhého stanoviště. Nesnažili bychom se ji marně vyždímat ze všeho možného okolo a zavolali bychom na techpodporu hned.

jeden papir na tym je fakt malo, nechapu v cem by byl problem udelat 5 vytisku na tym, nebo alespon 3, pricemz HC tymy / eko-maniaci by si klidne mohli brat jenom 1 nebo 2 vytisky. Zvlast u sifry s hvezdama ty papiry navic chybely a pulka tymu nemela co delat. Chyba ve webinfu na konci kvalifikace. V papirkach byl preklep "gerlat" a tusim ze nejaky ten princ tam byl vzhuru nohama (mozna to melo vyznam, ale nenasli jsme ho). Ze jsme nevylustili Steganosaura, prestoze jsem jej meli spravne poskladaneho a spravne vypsanou morseovku. Proste nam nedoslo, ze namestek je zvire:)

nevyužití potenciálu výstaviště, jen jeden plánek na Hvězdách a jen jeden výtisk Papírků, který v nás vzbuzoval paniku z lepení

Nedomyslenost provazani sifry bludiste a ariadna - coz pro nas znamenalo konec hry. Aby clovek prekonal sifru bludiste nepotreboval prijit na zasadni napad - propojeni hesla domek s kreslenim domku(obalky). Dostatecne vsimavy clovek, si ihned vsimne hesla DOMEK po vylusteni par sifer a kdyz se vezme v potaz napoveda, ze neni potreba vylustit vsechny sifry, tak jsme tim vic casu neztraceli. Tudiz jsme po uhodnuti uz neresili, jak presne se na heslo DOMEK muselo prijit (graf/mapka). Bohuzel bez teto myslenky bylo nemozne prijit na to, co je zasadnim klicem pro yvreseni sifry Ariadna (tedy aspon pro nas). Porad jsme hledali propojeni s predchozimi siframi, hlavne kvuli barvam, ale nemohli jsme na to prijit. Je to poprve co me na Tmou neco zklamalo. Tmou je pro me jedina siforvacka, ktera ma vzdy vse promysleno a pokud clovek neprehlidne voditka, tak vi co lustit, pozna to. Timto na Tmou nezanevru, to ne, jen uz nemuzu rikat, ze Tmou jako jedina to ma vzdy perfektne promyslene - pokdu nejaka sifra skryva voditko pro jinou, tak tu sifru s indicii pro budouci sifru nemohl bez odhaleni teto napovedy prolomit, ted to nebylo nutne a tak pro nas hra brzy skoncila.

Punčocha - pokyny jasně psaly, že šifra je před námi a že figuríny to nejsou. Byla však za námi a byly to právě ty figuríny. A také bychom se příště rádi dostali do terénu dříve.

Kopce :) Přítomnost elegantního alternatvního řešení na punčoše...

Nevyužitý potenciál papírků Příliš mnoho stříhání (ale to jsme věděli už předem, že jo...) Příliš mnoho šifer, které se daly haluzit nebo polohaluzit - netopýr, mol, odpověď v kočičkách (čistý brute) a hlavně domek jako metaheslo čtverky, který nám zabránil v tom, abychom se vůbec pouštěli do jakéhosi bludiště, a to nám pak chybělo na 5, na které jsme vzdali (čili orgové, kteří doufali, že při příchodu na pětku budeme vědět, tak ne všichni věděli).

Kumulované šifry na jednom stanovišti (start a 4), nutnost dlouhou dobu řešit 8 šifer na jednom místě bez viditelného postupu je dost demotivující.

Finn: nevyužitý potenciál prostoru, kde probíhala kvalifikace.

Chyba WebInfa u kvalifikace; brzký vyhazov z výstaviště; provedení Hvězdy (nápad super) - rušivé baterky ostatních týmů, úloha pro 2-3 členy týmu neb víc lidí se k jednomu plánku nevleze a nakonec i ta nápověda, která nabourává lety vytvořenou pozici "beznápovědové" šifrovačky (pravda je, že jsme na Hvězdě skončili, takže tím je její hodnocení ovlivněno).

Snad trochu start, tak nějak jsem čekal víc (když už je to TMOU XX na výstavišti) Ale i ten dobrý---

1) Opruzné hvězdy, které ve výsledku nešlo řešit autorsky (kouknu ze správného místa přes polarizák), protože týmy všude svítily čelovkami. 2) Hvězdy podruhé, protože jsme dostali jenom jednu mapu a papírovou kopii zadání - nešlo paralelizovat. 3) Že nebylo povinné se na hru vyfiknout (:dress:, :necktie:). ;)

Kvalifikace; neodhadnutí mých schopností.



Punčochy :-(

Další dojmy a postřehy

Večernice
Děkujeme za skvělou hru! Pro nás byl zklamáním zásek na 1. levelu kvalifikace. Kdy jsme fretkvenčku řešili správně, ale ve standardní abecedě, takže vycházelo Q a pod. A vůbec nám nedošlo, že abeceda v pomůckách má jen 24 znaků a je potřeba už hned na 1. stanovišti. A všichni kolem už řešili vyšší levely... Jinak to byly roztomilé šifry. Kvalifikaci doma máme ale radši, můžeme si to víckrát vytisknout. Takhle jsme seděli 5 hodin terénní hry na startu, což byla škoda. Pak bylo trochu moc pracné bludiště. Ariadnu jsme vůbec nepochopili princip a prolomili ji díky začátku zprávy. Hvězdy byly úžasný nápad na úžasném místě, ale přišlo nám, že se nedaly moc řešit efektivně (rozdělit se), když papír byl 1. Svátky byly zábavné. Na závěr jsme chtěli dojít na 9, takže jsme to zakončili pěkným výšlapem a stejnou cestou zpět. Škoda, že tam nebylo rozumné spojení do cíle. Celkově bylo hezké využití barevné abecedy na mnoho způsobů, pocit, že jsme toho vyluštili spoustu, zajímavé lokace. A taky radost, že když jsme přišli na princip, podařilo se nám to obvykle i pěkně doluštit. Mnoho skvělých nápadů a zase velký zážitek :-)


Opravte to
Super! Velký obdiv k organizátorům. Zvládnout takový kolos prakticky bez zaváhání je opravdu skvělý počin.


AnTux band
Bludiště byl pro nás zásek. postupně jsme dali tři šifry a pak se zasekli na 3,5hodiny. Pak částečně proběhl mozkzový restart a ještě padly další, ale konečné ešení už ne.


Igorův hněv
Bylo to super :-) Díky!!!


Aplikovaní Hrošíci
Finn: Začnu svojí jedinou výtkou - nevyužití toho, že jsme startovali na výstavišti. Jednak opísměnované pavilony si o využití úplně říkaly, jednak mi přišla škoda, že obrazovky po hymně zůstaly pohaslé - mohla přece být nějaká lehčí videošifra na první úrovni. Začátek prostě nepůsobil zrovna nějak bombasticky, jak by prostě přemotivovaný účastník 20. ročníku čekal :-) Jsem ale nakonec rád, že organizátoři dali energii správným směrem - do šifer. Celkově mě potěšilo, že organizátoři po velmi zdařilém, ale obtížnostně trochu přepísknutém loňsku získali respekt k obtížnosti hry a proto i slabší týmy měly šanci se pořád posunovat vpřed - vždy se přece podařilo vyluštit nějakou mezitajenku a mezikroky byly sebepotvrzující. Šifra 6 byla změkčena nápovědou po 2,5h a nám to teda dost sedlo (v otupělosti ve 2:00 ráno jsme prostě většinově nevěřili, že ta polarizační vlastnost fólie nám k něčemu bude - zpětně se ta naše tupost pochopit nedá, musí se to zažít - nápověda jasně odstřihla všechny ostatní "pohodlnější" slepé větve). Líbily se mi odkazy mezi šiframi navzájem. Líbilo se mi použijí artefaktu i jinak než ke stříhání. Hodně se mi líbilo, že v "bludišti" hrálo roli, kde se při tahu domečkem tah zakončuje. Nám to uškodilo, protože jsme to stanovistě náhodou navštívili až jako poslední, ale i tak jsem byl nadšen z toho, že tam tahle myšlenka je a že se navíc ještě dá využít hned v další sifře, která domeček znovuvyužívá. Pletení copů z papírů bylo něco, na co jsem chvíli nevěřícně zíral. A ta "oka" na desítce byla jen potvrzením pozorování, které jsme udělali už na copech u PIPI ("Jaká oka, snad oči ne?" + chvíle filozofování, na co by to mohlo vést). Největší bomba je pro mě ale stanoviště 13. Ač nelze říct, že bychom ho dokončili, Vašek odhalil princip těsně před limitem a i po limitu jsme ještě úspěšně luštili další písmenka, protože to prostě bylo boží. Na předchozích ročnících jsme ke konci měli problém s morálkou . Tady jsme makali do poslední minuty. Myslím, že to hovoří za vše.






Přizdisráči
Díky orgům za výtečně připravenou hru! Byli jsme překvapení, jak dobře se vám dařilo držet leitmotiv, který jsme nepovažovali před hrou za kdovíjak silný. Letošní TMOU byla pro mě osobně tou nejlepší za posledních X (kde X je římské) let - spolu s TMOU, co nám zamotala hlavu. Výborná práce, díky!


Los Trotlos
Jako začátečník jsem opravdu neměl šanci poznat jaké zkušenosti máme. Proto nechápu proč kvalifikace byla posunuta do součásti hry. Každopádně až na hendikap ve formě dvou nemocných členů se mi nápad a hra líbila. Určitě však začneme s možným novým koníčkem na nějaké z menších výzev protože celovečerní/ranní záseky na začátku kvůli jedné šifře jsou dost demotivující.
Díky A.



Loading3