7. Myši a sýr

  1. 2 years ago
    K

    Karel

    6 Nov 2016

    Jak se měly řešit myši? Řešení ze stránek Tmou mi to moc neosvětlilo, spíš naopak (viz. "Myš zahrála zelená K, protože z plochy zmizelo a hned vedle je posloupnost K J 7 ve stejném pořadí, jako byla na předchozí ruce." Vedle čeho? Širko daleko od první myši žádné K není).

    Hrajem prší. První myš hodí zelené K, druhá zelené J, třetí nic (nemá hodnotu ani barvu) a bere si modrou 8, čtvrtá žluté J a dál?
    Doteď krásně vychází SOBE.
    První myš může hodit červené J nebo žlutou 7, ale žádná neodpovídá tajenkovému "S", které by teď mělo následovat. Druhá myš "S" má, ale jako zelené A, které na žluté J nemůže hodit (i kdyby se nějak dostala na řadu).

    Nám vyšlo SOBE a pak změť písmen. Sice nás napadla soběšická rozhledna, ale přišlo nám to jako moc velké haluzení.
    Let.

  2. N

    Náš Team

    6 Nov 2016
    Edited 2 years ago by Náš Team

    Taky jsme aplikovali jiný systém výběru dalších karet, protože nám nedošlo, že herní pole nejsou karty na výběr, ale že to je souhrnný "log", co jednotlivé myši měly v ruce. Jde jen o to najít tento "log" každé myši a číst odhozené.
    Problém s Tvým předpokladem je, že třetí si nebere modrou 8, ale zelenou 10. Na případu třetí myši v prvním kole je to právě nejlíp vidět... stejné karty 8, 9, K, A jak na začátku a přibere si zelenou 10. Stačí se dívat, jak se ty karty na dráze opakují... to jsou vždy karty, co má myš v ruce. Někdy odhodí, někdy jí přibude když nemá co odhodit nebo předchozí hodí sedmu; nebo stojí po esu - pak se karty v ruce - a i na dráze v herním poli - opakují. Je to naprosto jednoznačné.
    My jsme vymýšleli pravidla, jak to budou vybírat, ale chtělo to jen pozornější pohled co je to za karty v tom poli a proč se tak opakují.. hezká šifra!

  3. U

    upadlmitelefon

    6 Nov 2016

    Chyba je v tom, jak vnímáte reprezentaci toho bludiště. Bludiště není posloupnost karet, které myši hrají, ale posloupnost kombinací, které mají v ruce.

    Tj. První myš zahraje zeleného krále, a v ruce jí zbudou červené J, modrá 10 a žlutá 7 - tj. prodloužíte její cestičku o tato tři políčka (od té sedmičky doprava, dolů a dolů). Při jejím druhém tahu už se díváte na tuto novou ruku (novou trojici polí), a tudíž žlutá sedmička, kterou zahraje, skutečně kóduje písmeno S.

    Btw: Mohla vás na to navést myš 3. Ta nemůže zahrát další kartu. Vy jste si řekli, že si dobere modrou osmičku - tu ale už měla v ruce, v prší není žádná karta dvakrát. Ve skutečnosti si dobere zelenou desítku, tj. prodloužíte její cestičku o 8 9 K A 10.

    ---

    Mimochodem, myslím, že na konci této šifry je drobná chybka. Vyhraje myš číslo 2. Myš číslo 1, která hraje před ní, má v ruce modrou 10, zelenou 7 a červenou 7. Tu modrou 10 zahraje, ale už není kam pokračovat, abychom zaznamenali, že v ruce jí zbude červená a zelená sedma. Ale to je detail, pro posloupnost zahraných karet to nemá vliv.

  4. N

    Náš Team

    6 Nov 2016

    Heh, paralelní odpověď, a uznávám že toto je ještě výstižnější vysvětlení :)
    Ta nemožnost více stejných karet ve skutečné hře nás měla taky upozornit, že se z těch v poli nevybírá, ale že balík nových karet tady prostě jen "není vidět". Hráli jsme pořád nějakou virtuální hru a ne "skutečné" Prší.
    Ještě jsme přemýšleli, jestli na zeleného (= pikového ?) krále bude 2. myš brát 5 nebo 4 karty (podle varianty), ale možná ji zruší ten zelený spodek (J), který odhazuje.

  5. Nočný motýľ

    6 Nov 2016

    Vidím, že aj prší má mnoho lokálnych variánt pravidiel. :) (Zelený kráľ? Čože?) Podobné slovenské hry (3 hore, faraón) sme obvykle hrali „rýchlo“ – môže sa odhadzovať naraz viac kariet rovnakej hodnoty, ďalej na 7 sa berú 3 karty (viac sediem = viac kariet), esá sa dajú prebíjať + koľko es, toľko ľudí stojí. Variantne zelené J ruší branie na sedmy a zas červená 7 vracia do hry. Určite by sa našlo ešte pár ďalších pravidiel.
    Oceňujem, že sa hra snažila väčšine konfliktných situácií vyhnúť (napríklad jediné Q v celej hre) a pracovala s čo najjednoduchšími pravidlami.

  6. K

    Karel

    6 Nov 2016

    Díky za vysvětlení.
    Todle nás teda nenapadlo, i když to opakování stejných karet bylo dost návodné a šifra vlastně úplně jasná a jednoduchá. Teď nechápu, že jsme na to nepřišli. Holt Tmou.

  7. V

    VHRS

    6 Nov 2016

    Jojo, prsi... dokud jsem nepotkal matfyzaky, tak jsem znal jenom slovenskou variantu co popsal Nocny motyl. Pak jsem zjistil ze asi kazda parta ma svoje pravidla. No a matfyzaci je dokazali vsechny zkombinovat a vymyslet dalsi - napr. 8 otoci smer hry. Proto by mi prislo pouzit prsi jako hodne riskantni - nevedel bych ktery pravidla jsou "standard"

  8. Nočný motýľ

    6 Nov 2016

    VHRS Matfyzáci to vôbec dotiahli do extrému tým, že vymysleli Matfyzácke prší. To je na začiatku veľmi jednoduché, keďže tam sú pravidlá iba číslo na číslo, farba na farbu, kto nemôže hrať, ťahá z balíku a vyhráva, kto sa zbaví všetkých kariet z ruky.
    A vlastne ešte dve veľmi dôležité: ak si hráč A myslí, že hráč B porušil pravidlá, položí pred neho kartu z balíčku. Ak si B svoju chybu uvedomí, kartu si vezme a chybu napraví. Ak B verí, že chybu neurobil, pridá ďalšiu kartu z balíčku. A môže uznať, že to chyba nebola a dve karty si zobrať na ruku, alebo môže B „prebiť“ a obaja môžu pokračovať, až kým balíček penále nemá 6 kariet. Potom si vysvetlia, či B pravidlá porušil, alebo nie. Ktorý z nich nemá pravdu, dostane na ruku celý balíček šiestich kariet.
    No a posledné malé, ale o to dôležitejšie pravidielko: Po každej hre víťaz (obvykle) pridáva ďalšie pravidlo… (To nie je námet na šifru!)
    Pri dlhej sérii hier sa o štvrtej ráno potom k už zavedeným štyridsiatim pravidlám pridávajú zobúdzacie ako „po zahratí Q urob tri drepy“, „ak zahráš dve esá, spievaj dokiaľ sa opäť nedostaneš na ťah“…

  9. N

    Název týmu:

    8 Nov 2016

    Tato šifra byl náš první zásek. Proč? Jak tak přemýšlím nad šifrou a jejím řešením, bylo to zašedlé políčko se žlutou sedmou. Usoudili jsme, že první myš zahrála žlutého krále a dobrala žlutou sedmu. Protože to byla zároveň sedmá šifra, usoudili jsme, že budou hrát právě hru Sedma a ne Prší. Proto jsme začali vymýšlet kombinace, kdo co může zahodit, kdo vyhraje štych a co se bude číst. Proč právě takto? Právě kvůli tomu, že první myš měla už jednu kartu danou (ŽK) a jednu dobranou (Ž7).

    Vzhledem k řešení, kdy se braly posloupnosti karet na ruce, byl ten začátek hodně matoucí. Moc tomu nepomohlo ani to, že u Ž7 už nebyla část stěny bludiště. To vše nás navádělo na postupné odehrávání karet po jedné z ruky.

    Šifra byla nakonec vyřešena v hospodě na Lesné, kdy yanas nakreslil nějaké cesty tak, aby měly podobné délky a Ozzák pak další, kde byly karty z šedých posloupností + 1 - 2 karty navíc.