C

Corn Flakes

Member

Last active 3 months ago

  1. 4 months ago
    Fri Nov 16 10:52:11 2018
    C Corn Flakes posted in 13 Proužek.

    Asi by bylo fajn, kdyby byla daná zajímavost vždycky prezentována dost návodně, aby její předchozí znalost představovala minimální výhodu. Samotné luštění už by pak mělo být postavené na nějakém dalším kroku. Zrovna provedení proužků mi v tomhle ohledu přijde fajn.

    Souhlas. Naopak se to moc nepovedlo u šestiúhelníků Kandie na Tmou 15, kde tato znalost -- pokud ji tým měl a využil -- mohla rozhodnout o dojití, možná i o vítězství.

    ... světlost jako způsob, jak navést na posloupnost kroků - docela mě překvapilo, že někteří hráči tuhle nepsanou konvenci vůbec neznají

    Ona je to totiž nepsaná konvence jen v úzké skupině lidí, v níž většinu tvoří autoři šifer nebo zkušenější hráči. Logicky je to pak bariéra pro ty, co ji neznají. O to je horší, že se s touhle konvencí zachází často jako s pravidlem, jak píše Ondra. Jenže každá bariéra má dvě strany. Trochu dětinsky se těším, až přijde šifra s různými odstíny šedi, které budou značit úplně něco jiného než posloupnost kroků :)

    Osobně si myslím, že tahle konvence je nadužívaná. Často (ne vždy) lze posloupnost kroků vypustit bez újmy na šifře (např. jako u šifry proužek) nebo naznačit jinak.

    JiříK

  2. Wed Nov 14 10:13:36 2018
    C Corn Flakes posted in 13 Proužek.

    Díky za vysvětlení i obrázek :)

    na druhou stranu to zjednodušuje luštění "od stolu" bez stříhání a tahání

    Jo, to jsem si tak trochu myslel. Těžko říci, jak by to vypadalo. Ale rozumím tomu, že to je pádný důvod.

    Ještě jednou díky za šifru rozšiřující obzory!

  3. Wed Nov 14 09:06:16 2018
    C Corn Flakes posted in Poděkování.

    Orgové, děkuji za celý tým za skvělou šifrovačku. Klobouk dolů, jak jste to vymysleli a zrealizovali pro 400+ týmů. Rok jsme se spoluhráči nebyli na noční šifrovačce, a o to víc jsme si to užili. Na startu jsme čekali něco opulentního ve stylu Tmou X, a ejhle, ona přišla "jen" papírová šifra ve podobě kvalifikace. A pak další a další skvělé šifry na trase. Vážně skvělý ročník!

    JiříK

  4. Wed Nov 14 08:49:45 2018
    C Corn Flakes posted in 13 Proužek.

    Už dlouho jsem nezažil, aby mi po provedení nějakého úkonu na šifrovačce tak spadla čelist, jako když jsme poprvé zatáhli za papírový pásek. Super.

    Na šifře jsme skončili, byť jsme podle krátké konzultace v cíli dělali všechno tak jako úspěšní luštitelé. Věděli jsme, že gumičky jsou horizontální segmenty a sponky vertikální. A co se sepne, to svítí.

    Chvíli trvalo, než mi došlo, v čem jsme dělali chybu. Prostřední gumičku, na které vždy s výjimkou měkkého i zůstala viset alespoň jedna sponka, jsme považovali vždy za prostřední segment. A ono to tak nebylo. Což se zdá být naprosto banální, ale nás to zastavilo.

    Tak jsem přemýšlel, jestli by šlo šifru zkontruovat tak, aby sponky zůstaly viset např. na spodní gumičce v případě U nebo L namísto prostřední, která byla trochu posunuta dolů. Přijde mi, že by to šlo (a minimálně mně by to přišlo mnohem čistější :)). Nebo ne?

    Každopádně šifra pěkná a za to, že jsme ji nevyluštili, si můžeme sami.

    JiříK

  5. Tue Nov 13 17:14:05 2018
    C Corn Flakes posted in Čas hry.

    @Index

    Jde o to, že máte větší šanci dojít (a ideál by byl 48 hodin na stejný počet šifer)? Nebo protože jsou šifry dobré, tak s nima chcete trávit co nejvíc času (a ideál by byl třeba 48 hodin a 24 šifer)?

    Ne a ne :)

    Proč raději 20 než 19? Dlouhodobě mám vypozorováno, že optimální délka noční hry je pro mě 20 až 21 hodin. Kratší hry znamenají kratší zábavu a o něco menší výzvu. Na delších hrách už mě většinou dožene únava.

    Nechci, aby Tmou docházelo více týmů. Prodloužení hry o hodinu s sebou musí nést ztížení hry. Pokud by to prodloužení jen za účelem toho, aby prošlo více týmů než obvyklých +- 5, tak to se mi nelíbí.

  6. Tue Nov 13 10:57:59 2018
    C Corn Flakes posted in Čas hry.

    Nápodobně :)
    JiříK

  7. Tue Nov 13 10:53:43 2018

    Nápovědy na ne-open Tmou prosím ne, a když, tak jen zcela výjimečně. Dobrý příklad smysluplné nápovědy na Tmou byla ta u Punčochy.

    Aleš: Myslím si to podobně*, ale předchozím příspěvkem jsem chtěl poukázat na něco trochu jiného, tedy na větší nároky na organizátory.

    * Některá čísla nicméně hovoří proti těmto domněnkám. Počty účastníků Matrixu a Bednu jsou v posledních letech buď vyrovnané, a nebo větší u Matrixu.

    J.

  8. Tue Nov 13 09:39:20 2018

    Vezmu to trochu zeširoka. Letmo jsem prošel terénní hry za rok 2018, jejichž formát znám.

    Lineární: Palapeli, Fuška, Napalmně, Míchaná, Civilizace, Bedna, Dnem, Brieždenie, Bota, Krůta, Párek, Svíčky, iNula, Studna, Zkratka, (Tmou)

    Nelineární: Per partes, Matrix, (Kachna)

    Nelineárních her je prostě mnohem méně. Dlouhá nelineární hra s dělením týmu je jen jedna. Proč?

    Můžeme se domnívat, že za to může tradice nebo že není dost poptávky, ale to v tuto chvíli ponechám stranou. Jsem přesvědčený, že aby dobrá nelineární hra matrixího rozsahu vůbec vznikla, je k tomu třeba více času i více organizátorských zkušeností než k přípravě obdobně velké lineární hry.

    Vlastně proto mi přijde přirozené, že nelineární prvky začíná zkoušet Tmou, která má organizátorskou základnu širší než lineární hry obvykle mívají. A myslím, že je důležité, aby Tmou zkoušela nové prvky postupně a pozorovala zpětnou vazbu hráčů, protože to je cesta evoluce.

    A co preferuji já?

    Hlavní důvod, proč je protlačuji do Tmou je ale jiný. Tmou v sobě má mít nějaký prvek tajemna, něco, kde hráči netuší, co se děje a jak to dopadne, protože je to nové, nečekané a o to silnější je moment, kdy do sebe všechno zapadne.

    Preferuji přesně ten prvek tajemna, nového, nečekaného. Jestli pak hra bude lineární, nelineární, nebo třeba cyklická či reflexivní, je vedlejší, resp. podřízeno tajemnu. A jelikož věřím tomu, že je stále dost prostředků k tomu docílit tajemna i na lineární hře, tak preferuji tajemnou lineární Tmou, klidně s nelineárními prvky obdobného rozsahu jako třeba letošní bludiště.

    Pár příkladů lineárního tajemna: upravený model reality aneb mapa na Svíčkách, celoherní číselná substituce na Svíčkách (byť si o provedení některých dílčích prvků dodnes nemyslím nic pěkného), provázaná trojice šifer Pipi Dlouhá Punčocha na Tmou

    JiříK

  9. Mon Nov 12 09:39:13 2018
    C Corn Flakes posted in 08 Pipi.

    Na jiném Matrixu (Bondovském) jsem zavrhl jeden princip, protože by vycházela samá áčka. Tajenka nakonec byla "zast na nam Jana Palacha" ;)

  10. last year
    Thu Nov 9 08:53:48 2017
    C Corn Flakes posted in Brněnská potemná.

    Pondělí až středa můžu. Montána je pro mě přívětivá strana Brna, ale zatím jsem tam nebyl (což ostatně platí pro většinu pošifrivacích hospod :)).
    JiříK

View more