silhouette

KVALIFIKACE - SYSTÉM

TMOU 22

Zpět na seznam vláken


Org
Organizátoři (Miloslav Míla Votradovec) #1 9. 10. 2021 20:10

Diskuse k mapovému systému použitému na kvalifikaci.


135
@ (mk@@) #2 10. 10. 2021 23:11

My chceme @!!


Org
Organizátoři (Petr Valášek) #3 10. 10. 2021 23:19

My chceme @!!

Omlouváme se za způsobené problémy a jsme rádi, že vám to nezabránilo v kvalifikování se. Zavináč vám vracíme a propříště se ponaučíme. Gratulujeme!


K
kafe (Yeti) #4 11. 10. 2021 09:18

Potěšilo by nás, kdyby se příště luštily spíš šifry.


Org
Organizátoři (Petr Valášek) #5 11. 10. 2021 09:30

Potěšilo by nás, kdyby se příště luštily spíš šifry.

Ahoj Yeti, můžeš to upřesnit? Připadá ti, že příliš malá část hry byly šifry, nebo že to, co sis vyzvedával na checkpointech, nepovažuješ za šifry?


SMJ
Slepý mezi jednookými Braillem (Wal) #6 11. 10. 2021 14:38

Systém mě baví.

Po splnění prvního levelu u nás probíhalo trochu zmatení, co teď, protože šifry nikde a někdo (já) ten popup u brněnského orloje odklikl tak rychle, že ani nezaznamenal případnou informaci o přesunu po černé čáře a až tak po pěti minutách (během kterých jsme myslím i stihli napsat e-mail, co že se děje) si jí mezi těmi dalšími čarami (na zvěrokruhové ulice) někdo jiný všiml.


Ü
Übertým (Kesy) #7 11. 10. 2021 14:51

Možno budem v menšine, ale mne sa ten systém celkom páči. Dáva tímu (aspoň miestami) možnosť oddýchnuť si medzi lúštením šifier a možnosť diskutovať aj o niečom inom ako o šifrách.

Vlastne sa divím, že to v kvalifikácii vôbec bolo, lebo pre orgov to musí byť komplikácia snáď v každom ohľade (ďalšia vec, čo sa môže pokaziť, nutnosť mať v šifre konkrétnu tajničku miesto hesla apod.)

Detskými problémami miestami trpelo dohľadávanie – to je imho treba do ďalších ročníkov (pokiaľ sa bude tento systém používať) vylepšiť, napríklad:

  • na Starej osade sme odznak vyzdvihli na prvú dobrú, asi tam bolo veľa bodov, na ktorých odznak bol. Pri niektorých šifrách ale bolo treba ísť na jeden konkrétny bod niekde na konci niektorej ulice okolo. Chápem, že toto môže niekoho frustrovať, neprípadá mi to konzistentné
  • kostol západne od pyramídy bol trochu podraz. Blízko pyramídy je stavba, na ktorej je kríž, až z mapy.cz sa človek dozvie, že to nie je kostol a treba ísť pomerne ďaleko. Viem, ža to bolo v pravidlách, ale… načo?
  • v okolí pyramídy boli 2 odznaky čo by kameňom dohodil a tretí bol ďaleko. Pripadá mi, že to šlo haluziť (viď najrýchlejšie časy na šifrách 22 a 23, ktoré vyzerajú pomerne podozrivo)
  • prečo bol v šifre spelling mešity Al-Aksa, keď na podklade bol „Al-Aqsa“?

Kvalifikáciu s týmto systémom si ale rád zopakujem :)


K
kafe (Yeti) #8 11. 10. 2021 15:13

Ahoj Yeti, můžeš to upřesnit? Připadá ti, že příliš malá část hry byly šifry, nebo že to, co sis vyzvedával na checkpointech, nepovažuješ za šifry?

Raději luštíme šifry – to nás baví, i když nám to nejde. Klikání na kolečka je v případě, kdy to jde hladce, byrokracie, kterou tráví čas určený chudák (interakce je jednouživatelská). Hladce to nešlo.

Hledání správného západního kostela v Egyptě byla celkem pruda, sv. Tomáše jsem nejdřív našli toho v Rozelle, kam jsme se ovšem nedokázali dostat přes vodu (a v Sydney jsou ještě další). Vrchol byla pyramida: šifra na minutu, interpretaci+doh­ledávku jsme po slušné dávce gůglení a klení vzdali, protože kdo to má v tom Egyptě prohledávat, a raději vyluštili obě zbývající šifry.

Pravidlo ‚Zkoušet různá místa, která vám připadají pravděpodobná, už v pořádku není,‘ je úsměvné. Každé místo, které vyluštím z šifry, je nanejvýš tak pravděpodobné. Obzvlášť když vycházejí takové věci, jaké vycházejí…


C
coredump (-Yenya) #9 11. 10. 2021 16:08

Já bych chtěl ještě explicitně říct, že mně systém s chozením „prstem po mapě“ přišel fakt pěkný. I jsem si představoval, jaké by to bylo vyzdvedávat šifru u mešity Al-Aksá, a jestli vůbec by bylo v tamním prostředí reálné pořádat něco aspoň vzdáleně podobné městské šifrovačce.


K
kafe (Yeti) #10 11. 10. 2021 16:27

Možná jsme divní, protože si nic nepředstavujeme. Nemáme fantazii, jsme odolní vůči gamifikaci byrokracie, nebo cojávím. Bereme to jako komplikaci v uživatelském rozhraní kvalifikace – nemůžeme po vyluštění dostat další šifru/šifry rovnou, ale musíme se něčím proklikávat, nejdřív tam, pak zase zpátky s odznáčky, a pak zase kamsi jinam.


Org
Organizátoři (Petr Valášek) #11 11. 10. 2021 18:06

Možná jsme divní

Možná jsme každý jiný. Pro mě má tahle debata dva aspekty – koncept a provedení. Koncept (tedy mapy ano/ne) evidentně rozděluje hráče na dvě relevantní skupiny a to je pro nás cenný feedback pro budoucí rozhodnutí. Naopak u provedení se asi všichni shodneme, že zejména v čistotě a jednoznačnosti některých řešení je co zlepšovat. Takže pokud bychom příště přistoupili ke stejnému konceptu, tak si dáme obzvlášť pozor na tajenky a případnou prudu, která z nich může plynout.


SV
Spící Volové (Karel) #12 11. 10. 2021 20:28

Mě osobně (= nevyjadřuji nutně názor týmu, ale jen svůj) klikání na mapě moc nebavilo a do jisté míry mi kazilo dojem z (jinak velmi pěkné!) kvalifikace. A to ještě naštěstí klikal Lipča… :-) Staré dobré zadávání hesel. Nevím, no, občas interpretace výsledku, hledání a klikání trvalo víc než šifra sama a nic to nepřinášelo. Hledání divných věcí na divných místech, navíc takhle zdlouhavé a prudivé, podle mě do kvalifikace nesedí.


K
kafe (Yeti) #13 11. 10. 2021 21:55

Možná jsme každý jiný.

Jo. Dělicí linie asi vede podobně jako u her s příběhem. Někdo je nadšený z atmosféry, líbí se mu, že stanoviště byla v podzemí/v to­várně/na věži/…, orgové byli v kostýmech, atd. Jiný vidí „šifrovačka s příběhem“ a reaguje „doufám, že to nebude zapotřebí pro luštení šifer“. Asi nemá cenu rozebírat, do které skupiny patříme…

Což je zajímavé v kontextu toho, že jedna z mých nejoblíbenějších šifrovaček je dlouhodobě Matrix. Ale to je na jinou diskusi o ortogonalitě.


NM
Nočný motýľ (Jeffer) #14 11. 10. 2021 22:28

Ja by som to s tou mapou nepreháňal. Na minulej hre bola zaujímavým spestrením toho, že sa do Brna nešlo osobne. Teraz to bolo ešte celkom znesiteľné, ale pri ďalšom použití by som si už asi hovoril niečo o trápnosti orgov so žmýkaním jedného „starého“ nápadu.


NT
Název týmu: (zruda) #15 11. 10. 2021 22:32

[11] Co mi vadilo asi nejvíc, bylo to, že nestačilo být v okolí, muselo se být ve správném okolí (Al Aksa). A abychom se dostali do správného okolí, bylo potřeba klikat na zbytečně velké množství koleček. Třeba abychom našli vchod na Chrámovou horu. Taky se z centra Brna doklikávat na přehradu s tím, že mi to nenabídlo žádnou cestu od Kounicových kolejí, to je obrovský opruz. Obzvlášť, když je blízko centra vila, v jejímž názvu je lev skrytý.

Takhle prosím už na kvalifikaci ne.


NTV
Nejostřejší tužky v penálu (NnqJirka) #16 12. 10. 2021 09:52

My konkrétně jsme s klikáním bojovali spíš méně (snad jen v Sydney).

Musím říct, že mne to klikání na mapě obecně přijde supr. Luští se reálné tajenky, nikoliv hesla. Zvlášť známá (ať už konkrétně pro mne (v Praze, Brně…) nebo všeobecně(pyramidy, sfinga)) místa jsou hezká i takhle virtuálně navštívit. Přijde mi to ale lepší na lineárnější hře, kde se pohybuji vpřed, než tady to nošení odznáčků zpátky, to už byl pro mě jen klikací prvek navíc.

Cesta ke Lvovi byla teda dost dlouhá, podobně jako k Tornádové poště…Naopak k Al Aksa to bylo zbytečně blízko.

[10] „Gamifikace byrokracie“ zní jako skvělej název týmu nebo kapely! Úplně vidím, jak s tím přijde nějaký ministerstvo s projektem gamifikace daňového přiznání :D :D


HSN
Hlavně se nezranit (Ondra S.) #17 12. 10. 2021 12:23

Mě osobně vyhovuje, že tajenky jsou reálná místa na mapě a ne hesla (ne že bych si na hesla stěžoval, jen tahle část mi přijde pěkná), ale už se mi nelíbí provedení, potřeba proklikat hromadu koleček abych někam došel mi přijde zbytečná, hledání správného kolečka na místě opruz (jasně že se do cca 15 pokusů trefím, ale fuj).. daleko lepší by mi přišlo třeba kdyby se muselo kliknout na dané místo na mapu bez nutnosti se tam proklikávat a uznalo by to pokud by se člověk trefil dostatečně blízko. I ten původní systém jen se zadáním hesel se mi určitě líbil víc. Variant je určitě hodně, ale tahle aktuální mi nepřijde dobrá.


BVH
Brouk v hlavě (Vláďa) #18 12. 10. 2021 14:21

Přidám hlas k tomu, že klikání po mapě bylo spíše zpestření, i když jsme se s tím taky dost vytrápili a toho času nadávali. Nemohli jsme najít – a ani nenašli – kostel západ, další nemalé zdržení způsobilo hledání pyramidy, přejití v Sydney přes řeku, objevení Tornada, což bylo víceméně se štěstím, google na Tornado reagoval samozřejmě po svém, a i cesta k němu taky chvilku trvala, ale po dálnici i v protisměru se to pěkně zrychlilo. :) Rozhodně to byl zážitek a ten nemusí být vždy pozitivní, hlavně když je silný, takže na tuto kvalifikaci rozhodně nezapomeneme. ;) Tak dík moc!


SMJ
Slepý mezi jednookými Braillem (Věšák) #19 12. 10. 2021 15:05

Mně se třeba to chození po mapě líbilo, i když to bylo někdy mírně frustrující. Ale mám pocit, že jsme se většinou trefili dost brzo na správné kolečko.

Nevím, jestli jsme měli nějaké významnější štěstí, co se týče nemizení navští­vených bodů, nicméně návrat s odznáčky pro nás vždycky znamenal jen jedno kliknutí na místo, kde jsme šifry dostali – a to snad nikdo za velký opruz považovat nemůže. :D

No a k dohledávkám reálných míst:

  • pošta v Tornadu vyskočí na mapách.cz jako jediný výsledek při hledání „Tornado Charleston“ (a to jsem si ani nevšiml, že je pošta v upřesnítku)
  • pro kostel západně stačí zadat „kostel giza“ nebo dokonce jen „kostel“ pokud už v gize jsem – a ten správný už snad každý dohledá
  • snad jen ta Královnina pyramida je trochu ošemetná, ale „queens pyramid“ nebo „queens a“ v gize je zase jednoznačné

Takže za mě pohoda – dohledávky jsou přece taky součást každé šifrovačky a tam taky nehaním orgy za to, že to neumím s mapou…

Co by ale chtělo vychytat jsou ty vzdálenosti jednotlivých odznáčků na stejné úrovni – vzhledem k tomu, že by šifry na jedné úrovni měly být obtížnostně víceméně vyrovnané, měla by tomu odpovídat i cesta k jejich řešení.


Org
Organizátoři (Miloslav Míla Votradovec) #20 12. 10. 2021 18:35

[7] Kesy, té stavby západně si nikdo nikdy nevšiml. Prostě jsme o ní nevěděli, rozhodně v tom nebyl úmysl a snaha vás tím trápit.

A spelling možná záleží na jazykové mutaci, každopádně AL-AKSA je myslím běžný český překlad.

[19] Body byly takový mix zážitku (teleportujete se dovnitř pyramidy, vybíráte u Sfingy…) a možných tajenek. To mělo přednost před stejnýma vzdálenostma.


KT
Katastrof technik (Michal) #21 13. 10. 2021 10:41

My jsme asi zázrakem nikde moc nebloudili, na konec ulice, k pyramidě i přes most v Sydney jsme se doklikali snadno. A docela mne to bavilo, je tam malé napětí, zda jsme to vyluštili správně, jako na terénní šifrovačce. Nicméně rozhodně je potřeba, aby místa co vychází nebyly mnohoznačná. To je pak nepěkný prvek hry.

Taky hlášku s informací o barevné čáře vedoucí dál, bych zobrazoval po každém kliknutí na obdelník, ne jen po prvním. Ale ani do této pasti jsme nespadli.

A taky vůbec nechápu, proč když je systém na podkladech jedněch map, se doporučují kontrolovat i mapy jiné. Ale nepotřebovali jsme to, tak tento bod zůstává jen u mého podivení.


Org
Organizátoři (Miloslav Míla Votradovec) #22 13. 10. 2021 11:08

[21]

A taky vůbec nechápu, proč když je systém na podkladech jedněch map, se doporučují kontrolovat i mapy jiné.

Doporučili jsme kontrolovat stejné mapové podklady, které na sobě mají ale jiné vrstvy a jiná data. Na mapě z Mapy.cz třeba není WC na Staré osadě, protože to není součást mapových dlaždic, ale nějaký objekt, který se nahraje odjinud. OpenStreetMap mají občas nějaké další objekty popsané přímo v mapových dlaždicích (WC na Staré osadě pořád ne). Ale mapové podklady mají stejné.

Google maps tak doporučené nebyly, ale myslím, že byly stejně využívané. A vedly tak k nepřesnostem.