Dobré rady do terénu
- Početnější týmy mají výhodu. Víc hlav víc ví. Nejste-li
kompletní, snažte se najít před hrou posily.
- Buďte psychicky připraveni na to, že hra je náročná a možná pro Vás
skončí na jednom z prvních městských stanovišť. Nápovědy TMOU
zpravidla neobsahuje.
- Nevzdávejte hru v případě záseku. Jsou známy případy, kdy tým
prošel celou trasu, přestože v některé části ztratil několik hodin.
Překonejte sami sebe. Rekordy v úspěšně překonaných zásecích se dnes
pohybují nad deseti hodinami.
- Zprávy na stanovištích jsou ukryty tak, aby se daly s použitím
upřesnítka poměrně snadno najít (vzhledem k množství jsou většinou ve
větších ochranných obalech s logem TMOU, případně je logo TMOU vylepeno
poblíž jejich úkrytu). Pokud zprávu najít nemůžete, jste pravděpodobně
na špatném místě. Máte-li podezření, že šifry byly ukradeny, volejte
organizátorům.
- Připravte se na jakékoliv varianty počasí. Hodit se také mohou
ochranné obaly (fólie) na šifry v případě deště.
Dobré rady k luštění šifer
- Šifra má obvykle hlavičku s logem hry, číslem šifry, kódem do
TMOUinfa a logem Instruktorů Brno – sovou. V těchto prvcích
nehledejte šifru.
- Nezašifrované informace, například upřesnění polohy dalšího
stanoviště, se obvykle nachází ve spodní části šifry kurzívou.
Upřesnění polohy stanoviště může být také zobrazováno v TMOUinfo,
zejména pokud ke změně došlo z organizačních důvodů až po tisku.
Tradiční prvky TMOU
Ke hře se váže několik tradičních prvků, které k ní již nepsaným
způsobem patří. Na tomto ročníku se nemusí objevit všechny a šifry lze
luštit bez znalosti jejich historie. Povědomí o těchto prvcích vám ale
může pomoci užít si atmosféru hry.
- Hymna TMOU,
tradičně se používá k zahájení hry
- Vlajka TMOU, kterou vítězný tým získává do držby až do dalšího
ročníku
- Bludiště s myší a sýrem, kde se myš snaží najít sýr
- Imaginární tým Maštěné ředkvičky (Karlík, Frantík, Bóža, Máňa
a Pepa), případně libovolná podmnožina jeho členů
- Samoreferenční rozhovor orgů o tvorbě dané šifry
Buď dobrý Tmář
Vzhledem k povaze hry není možné kontrolovat dodržování některých
pravidel. Hrajte tedy fér. Pokuste se zamyslet nad následujícími zásadami.
Nepodaří se je dodržovat jinak, než že je přijmete za své. Hráčská
etika není samozřejmostí, rádi bychom, aby Tmáři byli příkladem ve fair
play hře.
- Tmář odmítá nápovědu od soupeřících týmů. Neloudí!
- Tmář neposkytuje nápovědu jiným týmům, ani se s nimi nespolčuje
při postupu. Dokáže přátelsky odmítnout i své kamarády
z jiných týmů.
- Tmář se nevzdává po dvou či třech hodinách, kdy šifra nejde
prolomit. Raději najde hospodu nebo vleze do spacáku. Vzdává hru, pokud
hrozí újma na zdraví!
- Tmář odmítá systematické haluzení jako metodu postupu. Neprohledává
kdejaký pomníček a kótu, pokud v ruce nemá ani náznak řešení.
- Přeskočí-li nešťastnou náhodou stanoviště, je nešťastný a
neluští nalezenou šifru. Sebere se, jde hledat a vyluštit šifru
předchozí!
- Pokud Tmáři opravdu došly síly a nápady, hru vzdává. Do dalšího
průběhu hry již nijak nezasahuje.
- Tmář nikdy neluští v nevhodné vzdálenosti od stanoviště –
zejména v jeho přílišné blízkosti. Pokud by svou přítomností
přitahoval ke stanovišti pozornost, klidně odejde i půl kilometru. Toto
platí zejména na kótách, či na stanovištích, kde by přílišná kumulace
luštících týmů přímo u stanoviště mohla mást (či naopak z dálky
nevhodně navigovat) nově příchozí týmy.
- Tmář si nikdy nebere více než určený počet kopií šifry.
- Tmář si hru užívá, když mu to jde, i když mu to nejde.
Poslední úprava: 20. 7. 2025 10:48