silhouette

Dobré rady do terénu

  • Početnější týmy mají výhodu. Víc hlav víc ví. Nejste-li kompletní, snažte se najít před hrou posily.
  • Buďte psychicky připraveni na to, že hra je náročná a možná pro Vás skončí na jednom z prvních městských stanovišť. Nápovědy TMOU zpravidla neobsahuje.
  • Nevzdávejte hru v případě záseku. Jsou známy případy, kdy tým prošel celou trasu, přestože v některé části ztratil několik hodin. Překonejte sami sebe. Rekordy v úspěšně překonaných zásecích se dnes pohybují nad deseti hodinami.
  • Zprávy na stanovištích jsou ukryty tak, aby se daly s použitím upřesnítka poměrně snadno najít (vzhledem k množství jsou většinou ve větších ochranných obalech s logem TMOU, případně je logo TMOU vylepeno poblíž jejich úkrytu). Pokud zprávu najít nemůžete, jste pravděpodobně na špatném místě. Máte-li podezření, že šifry byly ukradeny, volejte organizátorům.
  • Připravte se na jakékoliv varianty počasí. Hodit se také mohou ochranné obaly (fólie) na šifry v případě deště.

Dobré rady k luštění šifer

  • Šifra má obvykle hlavičku s logem hry, číslem šifry, kódem do TMOUinfa a logem Instruktorů Brno – sovou. V těchto prvcích nehledejte šifru.
  • Nezašifrované informace, například upřesnění polohy dalšího stanoviště, se obvykle nachází ve spodní části šifry kurzívou. Upřesnění polohy stanoviště může být také zobrazováno v TMOUinfo, zejména pokud ke změně došlo z organizačních důvodů až po tisku.

Tradiční prvky TMOU

Ke hře se váže několik tradičních prvků, které k ní již nepsaným způsobem patří. Na tomto ročníku se nemusí objevit všechny a šifry lze luštit bez znalosti jejich historie. Povědomí o těchto prvcích vám ale může pomoci užít si atmosféru hry.

  • Hymna TMOU, tradičně se používá k zahájení hry
  • Vlajka TMOU, kterou vítězný tým získává do držby až do dalšího ročníku
  • Bludiště s myší a sýrem, kde se myš snaží najít sýr
  • Imaginární tým Maštěné ředkvičky (Karlík, Frantík, Bóža, Máňa a Pepa), případně libovolná podmnožina jeho členů
  • Samoreferenční rozhovor orgů o tvorbě dané šifry

Buď dobrý Tmář

Vzhledem k povaze hry není možné kontrolovat dodržování některých pravidel. Hrajte tedy fér. Pokuste se zamyslet nad následujícími zásadami. Nepodaří se je dodržovat jinak, než že je přijmete za své. Hráčská etika není samozřejmostí, rádi bychom, aby Tmáři byli příkladem ve fair play hře.

  • Tmář odmítá nápovědu od soupeřících týmů. Neloudí!
  • Tmář neposkytuje nápovědu jiným týmům, ani se s nimi nespolčuje při postupu. Dokáže přátelsky odmítnout i své kamarády z jiných týmů.
  • Tmář se nevzdává po dvou či třech hodinách, kdy šifra nejde prolomit. Raději najde hospodu nebo vleze do spacáku. Vzdává hru, pokud hrozí újma na zdraví!
  • Tmář odmítá systematické haluzení jako metodu postupu. Neprohledává kdejaký pomníček a kótu, pokud v ruce nemá ani náznak řešení.
  • Přeskočí-li nešťastnou náhodou stanoviště, je nešťastný a neluští nalezenou šifru. Sebere se, jde hledat a vyluštit šifru předchozí!
  • Pokud Tmáři opravdu došly síly a nápady, hru vzdává. Do dalšího průběhu hry již nijak nezasahuje.
  • Tmář nikdy neluští v nevhodné vzdálenosti od stanoviště – zejména v jeho přílišné blízkosti. Pokud by svou přítomností přitahoval ke stanovišti pozornost, klidně odejde i půl kilometru. Toto platí zejména na kótách, či na stanovištích, kde by přílišná kumulace luštících týmů přímo u stanoviště mohla mást (či naopak z dálky nevhodně navigovat) nově příchozí týmy.
  • Tmář si nikdy nebere více než určený počet kopií šifry.
  • Tmář si hru užívá, když mu to jde, i když mu to nejde.

Poslední úprava: 20. 7. 2025 10:48