silhouette

BONUSY

TMOU -1

Zpět na seznam vláken


Org
Organizátoři (Mila Votradovec) #1 7. 11. 2020 00:50

Diskuse o bonusových šifrách.


PD
Prohnaní divočáci (Fosfor) #2 7. 11. 2020 13:02

Může prosím někdo nakopnout, co je „pomůckový princip“ z korálkového bonusu 2200? Dík:)


RR
Rychlá rota (trohat) #3 7. 11. 2020 13:15

Různé principy, co se dají najít na šifrovacích pomůckách. Tipuji, že to bude morseovka, braille, binárka, možná ještě něco dalšího. (Ale bonus jsme nevyluštili, takže opravdu jen tipuji.)


Org
Organizátoři (Vojtěch Malmed Kubáň) #4 7. 11. 2020 14:20

Jak moc jste se během hry jako tým zajímali o Bonusy? a) úplně míjíme, b) nějaké řešili, c) řešili jsme je hodně, d) něco jiného.


Org
Organizátoři (Vojtěch Malmed Kubáň) #5 7. 11. 2020 14:23

Jaká byla vaše motivace řešit Bonusy? a) herní systém, abychom mohli přeskakovat, b) chtěli jsme odznáčky, c) proti trudomyslnosti, když chyběly nápady na hlavní šifry, d) jiná.


G
Garage (tivvit) #6 7. 11. 2020 14:31

pomuckove principy jsou v poradi – binarka, praporky, 7 segment display, braille, morseovka, trojkova soustava


NV
Nemorálni víťazi (Ajka) #7 7. 11. 2020 18:55

Ahojte, v našom tíme som bonusy riešila iba ja, vždy keď ma od hlavnej šifry odvolala zobudená dcérka. Veľmi som sa z nich tešila, hlavne keď hneď prvé boli rozprávky a zneli skoro rovnako, ako keď ich čítame my. Túto šifru musel vyrobiť niekto s malým dieťaťom. Počas hry sme potom bonusy používali na vyhrážanie sa skipnutím šifry spoluhráčom. A samozrejme hlavne kvôli odznačikom.


OE
Otirrub Exuled (Monča) #8 7. 11. 2020 19:00

Bonusy jsme řešili hlavně pro radost z lušťení (stejně jako celou Tmmou) a řešili jsme je docela hodně, hlavně když docházely nápady na hlavní šifry.


J
JÁDRO (Robert-Antonio) #9 7. 11. 2020 20:17

[5] Jak jsme byli rozfrcaní po celém Brně a komunikace na dálku prostě není taková jako když sedíme všichni společně nad šifrou. Když třeba nějakou šifru řešili jen dva lidé, zbytek nestíhal sledovat naše myšlenky, tak místo toho raději luštili bonusy.


AS
Albert Stallone (Ivo C.) #10 7. 11. 2020 20:25

Discord. Ale nebylo to ono. Chyběla zpětná vazba – kontrola – na chyby při luštění (např. Berušky jsme řešili principielně správně okamžitě, přitom vytlouct první smysluplnou tajenku prvního kroku se podařilo až někdy kolem 100. minuty). Navíc mi padalo připojení – občas jsem si všimnul až po několika minutách, že trpím samomluvou u ztuhlého programu. Už se těším do lesa, snad zjara něco klapne:)


AS
Albert Stallone (Ivo C.) #11 7. 11. 2020 20:46

Sorry, předchozí příspěvek patří do jiného vlákna. Na bonusy jsme se vyprdli, už tak bylo „distanční“ luštění méně kooperativní, než je obvyké, takže jsme se nechtěli po opuštění startu rozptylovat více šiframi… (luštící multitasking je pro mě osobně velmi nepříjemný stres, kvůli kterému jsem se po letech vrátil raději do orgovského týmu Sendviče:)


FS
Ferne Sterne (Sváťa) #12 8. 11. 2020 13:49

Můžu poprosit o rozvedení autorského řešení BONUSU 22:00? Jsem asi navrdlej, ale „Řetízky korálků (vždy oddělené uzlíkem) dekódujeme pomocí pomůckových principů.“ mám chápat jako „je zřejmé, že těch 7 barev kóduje nějaké konkrétní šifrovací principy, je i zřejmé, která barva který a jak z toho vydojit tajenku“?

Krabičky jsme obarvené měli, navlečeno taky, ale nic nelezlo. Byly různě dlouhé (jak z pohledu počtu korálků, tak počtu shluků). Chápal bych, kdyby třeba každé písmeno řešení bylo postupně ohodnoceno všemi barvami. Pak by už to bylo jasné. Ale teď to v tom nějak nevidím.


J
JÁDRO (Zuza) #13 8. 11. 2020 14:43

Barvy byly zvoleny náhodně, na princip naváděla délka řetízků s korálky (jejich dělitelnost).


ŠSN
Še stý ne smy sl (Miki) #14 8. 11. 2020 15:04

Bonusy řešil nahodile tu a tam někdo z nás, pokud se zrovna nechtěl nebo nedokázal zapojit do luštění hlavní šifry (což se teda stává celkem snadno, když luští všichni vzdáleně). Takže jen v módu „do bufferu, pokud nemám nic lepšího na práci“.

Až na čtrnáctce jsme je pak luštili cíleně za účelem přeskočení šifry.

Orgové, zveřejníte prosím i statistiku vyřešených bonusů?


C1R
C 13a Rozsviť světla (NnqJirka) #15 8. 11. 2020 17:32

Vůbec jsme neluštili – měli jsme co dělat s hrou jako takovou, přeskakovat jsme nechtěli a kdybychom chtěli, tak bychom snad ani nemohli… Prvních pár bonusů vypadalo navíc šíleně, takže ty další jsme si přečetli opravdu s odstupem, když jsme například viděli bonusový kanál na Discordu.


K
kafe (Yeti) #16 8. 11. 2020 18:15

Naštěstí byl u nás buď pořád nějaký pokrok s hlavními šiframi, nebo kdo k pokroku zrovna nebyl schopen přispět, si udělal pauzu (každý si asi představí, jak vypadá moje ‚pauza‘ ve čtyři ráno…). Jeden vonus sice Honza vyřešil, nicméně ve zpětném pohledu to byla ztráta času.

Už při hře jsem bonusy v této podobě zhodnotil jako prvek, který de facto existuje čistě pro týmy aktuálně středního doletu. Těm se může stát, že budou chtít stanoviště přeskočit, budou v tu chvíli na pořadí, kde pro ně počet bonusů něco znamená, a mohou čekat, že aktivita při plnění bonusů může přinést podstatné zvýšení počtu bonusů.

V týmech akutálně delšího doletu může někdo bonusy luštit, když čtyři lidi čekají, až chudák, kdo vytáhl nejkratší stéblo, dodělá koně. Jinak ale čekat v poslední třetině hry, až stanovištěm, kde zrovna visím, projde sedmdesát týmů, není racionální. Racionálnější je i si zdřímnout a doufat, že mě pak napadne něco nového.

Pro týmy kratšího doletu asi bonusy přidají další věci, kterými se mohou při hře bavit. Tam to nejsem kompetentní hodnotit (ne, že bych nebýval aktuálně kratšího doletu – ale spíš jen aktuálně, ne nastavením).


Š
Škrkny (Ivča) #17 8. 11. 2020 18:59

[4]


Š
Škrkny (Ivča) #18 8. 11. 2020 19:00

[4]


Š
Škrkny (Ivča) #19 8. 11. 2020 19:03

Pardon za předchozí příspěvky, nějak mi blbne celé fórum.

Nicméně jsme je většinu času ignorovali, až asi do páté hodiny zákysu na 10, kdy už část týmu nezvládala luštit pořád tu samou šifru, tak jsme se vrhli na bonusy. Ale i když jich máme 7, co je po při pohledu do výsledků skoro maximum, stejně nám to k přeskočení nepomohlo.


U
upadlmitelefon (Vláďa) #20 8. 11. 2020 20:49

Bonusy jsme luštili pro radost, protože jsme tušili, že je nijak nevyužijeme (pohybovali jsme se zhruba ve druhé padesátce pelotonu) – že až přijde záseková šifra, bude záseková pro takový počet týmů, že to bude jedno.

Upřímně, z herního hlediska mi ten systém přišel dost hloupý, docela jsem přemýšlel, co vás k tomu vedlo. Týmy aspirující na vítězství musely bonusy ignorovat, nikdy by jim k ničemu nebyly a jen by je stály kapacitu.

Pro střední týmy mohly bonusy fungovat jako pojistka proti náhodnému záseku, který by jim zabránil pokračovat. To je fajn, ale dalo se to udělat množstvím jiných principů lépe fungujícím pro všechny druhy týmů.

A pro zadní týmy fungovaly velmi divně… byla to jakože nabídka, jak se dostat k těm dalším šifrám, ale ve skutečnosti docela hloupá v tom, že když už se někdo propadnul dozadu, tak často proto, že třeba nemá takové zkušenosti a šifry mu trvají obecně déle… takže sice se dostane k další šifře, ale ještě než ji vyluští, dostane možnost opět postoupit zadarmo, atd. Čili zůstane mu spousta rozluštěných šifer, které by třeba i dokázal doluštit a mít z nich radost, ale dostal místo toho možnost postoupit zadarmo. A to považuju za fakt zásadní chybu a jak říkám, vůbec netuším co vás k tomu vedlo.

Kromě toho – proč byla mezi bonusovými asi nejtěžší a čas nejvíc žeroucí šifra? Chápu, že jste ji chtěli využít, ale na šifře není předem vidět, jak je těžká… Ale dobře, to je jeden úlet, jde mi spíš o systém, který se dal udělat zajímavě a mohl například:

  • sloužit jako zajímavý decentní kompetitivní prvek pro top týmy – kdyby se to nastavilo tak, že bonusové šifry mají nějaký malý, ale přesto využitelný efekt, ideálně dost transparentní, aby bylo vidět, do jaké míry se to vyplatí. Zkrátka že někdy se vyluštěná bonusovka o vyplatí o trochu více, než pátý člověk na hlavní šifře. Možná by si to pak zvlášť ty hodně distribuované týmy trochu víc užily.
  • pomáhat proti zásadním zásekům, především proti místům, kde orgové trochu netrefí obtížnost. Víme z minulých Tmou, že se to může stát (a pak se posílají sms s nápovědami, protože nikdo nechce, aby většina týmů skončila na druhém stanovišti). Tento systém proti tomu vůbec nechránil, protože jakmile je šifra záseková pro většinu týmů, neprojde nikdo. Asi byste to v tom případě mohli přenastavit ručně, ale klidně to mohlo být nastavené i transparentně her­ně.
  • sloužit jako zajímavá alternativa pro slabší týmy. Když nemohou šifru prolomit, mohou použít body z bonusových šifer, ať už pro nápovědu řešení nebo přímo přeskočení šifry. Mohla to být nějaká funkce času stráveného luštěním, příp. navíc reálného času (v šest ráno může být čtvrté stanoviště už docela levné) nebo třeba i toho počtu týmů, co už tudy prošly… Každopádně ty body by se měly spotřebovávat. Tj. budeme to ještě chvíli zkoušet, třeba to prolomíme, a když ne, aspoň ušetříme jeden bod, atd. Protože jak jsem už psal, to, že přeskočíš šifry, které bys mohl dát (protože je dali ostatní), až k té, kterou nemůžou dát ani ostatní, ničemu nepomůže.

Neříkám, že cokoliv z uvedného se mělo udělat, vím, že Tmou si zakládá na tom, že strávit deset hodin marným luštěním šifry je jakože cool, ale když už tam ty bonusy byly, mohly dávat smysl :)

---

Sorry za tuhle, kritiku, jinak byla celá iTmou super a moc jsme si to užili, a za dané situace velmi vtipné řešení přesunů terénem, práce s mapou apod. Fakt bezva. Jen mi celou dobu vrtalo hlavou, proč ten nepovedený systém bonusů, a jestli mám opravdu jít celých pět kilometrů, když na pročištění hlavy by mi stačily dva a pro postup ve hře je to úplně jedno :)


Org
Organizátoři (Mila Votradovec) #21 9. 11. 2020 10:15

[14] Na statistikách bonusů a šifer se pracuje :-)


Org
Organizátoři (Mila Votradovec) #22 9. 11. 2020 10:25

[20] Díky za feedback! Nebudu se vyjadřovat úplně ke všemu z mého pohledu záměr bonusů hezky vyjádřil Yeti v [16]. Jen bych chtěl říct, že bonusy nebyly kompetitivní záměrně – chtěli jsme ponechat soustředění na jednu šifru, pokud luštíš na rychlost. Taky přinášeli zábavu a zpestření ve chvíli, kdy je tým zaseklý.

to, že přeskočíš šifry, které bys mohl dát (protože je dali ostatní), až k té, kterou nemůžou dát ani ostatní, ničemu nepomůže.

To vnímám jinak – pomůže to tomu, že máš více zábavy a že pro tebe (internetová) hra neskončí v deset večer na šifře, kde ti chybí nápad. U těžkých šifer máš naopak motivaci všechny předběhnout, ta by snad měla stačit. A nemusíš taktizovat, jestli vzít řešení teď nebo až potom.


Org
Organizátoři (Petr Valášek) #23 9. 11. 2020 10:25

Vláďo [20], díky za rozsáhlý feedback, budeme rádi, pokud se k tomu tady strhne diskuse. Za orgy přidám několik motivací pro bonusy:

  • Bonusy neměly za úkol zasáhnout do hlavní (~lineární) hry. Jakákoliv těsnější integrace by vedla k taktizování a nelinearitám, což nebylo cílem.
  • Silné týmy měly motivaci bonusy luštit, konkrétně po dojití do cíle, pokud se jim nechtělo spát a chtěli získat odznáčky. Mnohé týmy to v cíli dělaly.
  • Slabé týmy používaly levnější bonusy k prodeadování se dále a jako materiál k luštění při záseku.
  • Všechny týmy mohly luštit bonusy v dobách, kdy hlavní šifru luštila jen podmnožina týmu nebo nefungovala dobře komunikace o hlavní šifře.
  • Několik bonusů bylo nešifrovacích (fotka, běh, webkamera), jednak aby si užily nezkušené týmy, kterým šifry nešly, a také aby se všechny týmy rozptýlily a neseděly pořád u šifer. Bonus „Fotka týmu“ pak sloužil i jako drobná náplast na nedostatek interakce mezi týmy ve hře.

Org
Organizátoři (Mila Votradovec) #24 9. 11. 2020 10:27

[20] Ještě jedna :-)

zůstane mu spousta rozluštěných šifer, které by třeba i dokázal doluštit a mít z nich radost, ale dostal místo toho možnost postoupit zadarmo

To předpokládá, že každý tým chce co nejdřív postoupit na další šifru i na úkor zábavného doluštění té aktuální. K tomu ale systém nenutil (neposílali jsme polohu automaticky, musela se vyžádat), jen to umožňoval. Doufám, že spousta méně zkušených týmů rozluštěnou šifru raději dorazila, než přeskakovala, jakmile to bylo možné.


Org
Organizátoři (Mila Votradovec) #25 9. 11. 2020 12:23

[13] Barvy náhodně nebyly, jen nebylo nutné jejich smysl odhalit. Významy byly:

  • červená a zelená pro semafor
  • černá a bílá pro Braillovo písmo
  • bílá a černá pro digitální displej (svítí/nesvítí)
  • barvy duhy pro číselné soustavy (1 červená, 2 oranžová, 0 černá)
  • Tyrkysová, Červená a Oranžová jako Tečka, Čárka a Oddělovač pro morseovku

Org
Organizátoři (Vojtěch Malmed Kubáň) #26 9. 11. 2020 12:51

Orgové, zveřejníte prosím i statistiku vyřešených bonusů?

Zveřejněno.


SV
Spící Volové (Dita) #27 9. 11. 2020 18:23

Moc děkuju za bonus podle Hrubínových 2×7 pohádek! Byla to moje nejoblíbenější pohádková knížka, většinu si pamatuju nazpaměť dodnes – když jsem po přečtení „Kdo byl na bále? Co poztrácel?“ nadšeně odříkala kus básničky, byla reakce zbytku týmu, ehm, rozpačitá :)


U
upadlmitelefon (Vláďa) #28 9. 11. 2020 21:32

Dík za reakce. Já nic z toho nerozporuju, naopak říkám, že jsme bonusy taky luštili, pro radost, jen jsem si přitom uvědomoval, že s hlavní hrou (pro nás) souvisí snad jen tím, že nás mohou zdržet (a to nejsme žádný top tým :), a přišlo mi to takové divné, že vlastně volíme mezi zábavným a účinným.

Nebo ještě jinak, neříkám, že to nebylo zábavné, ale že to prostě bylo trochu divné. Třeba – pokud to chápu správně a počítal se počet týmů, které šifrou prošly, tak vlastně ani zas tak moc nezáleželo na počtu bonusů :). Jakmile dostatečný počet týmů šifru vyřešil, tak ji týmy, co mají hodně bonusů, můžou projít zadarmo, a tím okamžitě odemknou ten limit i pro týmy, co mají o bonus méně, a ty zase pro ty, co mají ještě méně, apod. :)

Kdyby systém byl nastaven tak, že ty hromady týmů, co strávily šest, sedm, osm či devět hodin na desítce, mohly za své úspěšné řešení bonusů postoupit dál a užít si ještě i další šifru nebo dvě (tj. kdyby třeba bonusy dávaly průchod po určitém počtu hodin na šifře, a ne po průchodu určitého počtu týmů), přišlo by mi to nastavené lépe. Bylo by to stále kompetitivní (záleží na tom, kdy na šifru přijdeš i na počtu bonusů) a dávalo by smysl soustředit se při záseku jak na šifru samotnou, tak (pro jistotu) na bonusy. Ale fakt je, že i když je to v pravidlech napsáno jasně, pořád tak nějak intuitivně počítám s tím, že cílem je dojít co nejdál (ideálně do konce), ne vyřešit co nejvíc šifer – přijde mi to tak nějak víc v duchu minulých TMOU.

Každopádně, jak jsem už psal, moc jsme si iTmou užili, a že tam byly ty bonusy aspoň nějak bylo fajn… :)


J
JÁDRO (Zuza) #29 9. 11. 2020 21:35

[25] Ok, barvy číselných soustav i morseovky mě minuly. Každopádně děsnej vopruz, bez tiskárny a diktujícího pomocníka ;)


NVS
Na výletě s háčkem (Zuzka) #30 9. 11. 2020 23:48

Počítám, že při vzdání pozdě ráno a 180 místě se můžeme považovat za střední dolet. Vlastně jsme celou dobu hraní fluktuovali v pořadí kolem přeskakovací hranice, takže pro nás přinášely i docela dost informace.

Bonusy za nás byly fajn – pár jsme vyřešili, Hrubín byl super, dopravní kamera nám utekla o pár minut. To, že mezi bonusy může být i příliš těžká šifra nám připadá normální, proto je mezi bonusy a ne na hlavní hře.

Nejvíc pro nás fungovaly v tom, že se „něco dělo“ – i po dvou hodinách sezení na stejné hlavní šifře. Bylo k čemu na chvíli utéct, vyměnit činnost. Jednou jsme dořešovali bonus cíleně – chtěli jsme přeskočit v zájmu všeobecné morálky a vyluštění dalšího bonusu nás posunulo na přeskokovou hranici, takže jsme si svůj dead vlastně zasloužili. Jindy jsme dořešovali, protože dořešená šifra se prostě počítá, a pokud očekáváme dál spíš těžší, tak proč si hezkou nechat ujít.

Ano, dát si pauzu je možné i bez bonusu, ale pro týmy méně zvyklé si tak nějak řídit vlastní dramaturgii na tak dlouhé hře to bylo fajn.


BVU
Borci v uvozovkách (Richard) #31 10. 11. 2020 03:26

Někdy po startu jsem se podíval na první bonusy a došel k závěru, že tím se mohou ostatní bavit, až budu spát, protože mi to na první pohled připomnělo Bezvíček. Na šifrovačce mi vyhovuje, že se mohu (musím) soustředit na jednu šifru (až na výjimky, třeba Matrix) a nic mne nerozptyluje. Pokud mám řešit dilema jestli řešit hlavní šifru, nebo bonus, vyberu si hlavní šifru. Pokud mám delší zásek (což byla pro nás tady 10), tak jsem zjistil, že mi řešení něčeho jiného nijak nepomáhá (v tom přijít na nápad v hlavní šifře) a snad už i vzhledem k věku, je užitečnější se vyspat.

Navíc přínos bonusu v letošní Tmou mi přijde diskutabilní, jak už tady nade mnou vysvětlil Vláďa nebo Yeti. Když přijdu na stanoviště jako 60. a vidím, že v nejrychlejší variantě (kdy musím mít nejvíc bonusů) budu moci projít až projde 70 týmů, nemá v podstatě cenu se bonusy vůbec zabývat a je lepší se místo toho najíst, nebo vyspat.


T
TichaVoda (Petr) #32 11. 11. 2020 18:06

[4] Bonusy jsme v podstatě ignorovali, i když jeden jsme si chtěli vyluštit pro odznáček ;-) To se povedlo víceméně náhodou, když kdosi zarecitoval, že „princeznička na bále, poztrácela korále“. Na zadání bonusů jsme koukali „průběžně“ asi tak, že zadání bonusu 7:00, že v 8:00 bude org na křižovatce, jsme si přečetli kolem deváté hodiny :-) Nicméně nás fakt pobavilo zadání bonusu „Zátopek“. Jestli mě paměť neklame, zadání vyšlo ještě v čase zákazu nočního vycházení (ale samozřejmě se dalo splnit po skončení zákazu). Máme sice v týmu 2 maratónce, ale nikdo z celého týmu nejevil zájem se obout a vyrazit na 5 km ven ;-) Jinak náš přístup k bonusům byl dán asi tím, že jsme příznivci tradiční Tmou = lineární, bez nápověd, s možností zůstat viset na druhé, třetí šifře. Tmou, která je drsná a nekompromisní a vyžaduje fyzickou i psychickou odolnost. Hra, u které nepřekvapí, když skončí bez vítěze…


Org
Organizátoři (Petr Valášek) #33 11. 11. 2020 18:10

[32] Zátopek vyšel v 5:00, tedy v moment, kdy skončil noční zákaz vycházení.


T
TichaVoda (Petr) #34 11. 11. 2020 18:14

[21] [26] V dřívějších dobách bývaly statistiky šifer s časovými údaji o nejrychlejším a nejpomalejším vyluštění a mediánu času luštění. Bylo by, prosím, možné tyto údaje zveřejnit i letos? Díky :-)


T
TichaVoda (Petr) #35 11. 11. 2020 18:19

[33] Tak to pardon, nějak jsem si to blbě spojil v hlavě ;-) Ale matně si pamatuju, že i v tu noc jsme na to téma prohodili pár slov, jestli se smí v tu dobu chodit ven :-) Asi jsme tak úplně nevnímali čas…


Maštěné Ředkvičky #36 12. 11. 2020 10:20

[34] Dají se najít na https://statek­.seslost.cz/tmou-2020i/statistiky-sifer


HM
Hakuna Matata (Makki) #37 1. 1. 2021 13:50

Ahoj, je tu nový rok! Takže… vyřešil někdo bonus 0200?