Měl jsem nastavená očekávání tak, že konečně přijdou hluboké,
komplexní šifry a další záseky, kde se budeme moct překonat […] Byl jsem zvědavý, jak moc bude
tenhle sentiment přítomný mezi hráči po hře. Zdá se, že ani
moc není
Hlásím se. Za mě si můžeš udělat čárku.
Když si vypomůžu metaforou, řekl bych, že mně letošní hra chuťově
nesedla, ačkoli šlo o dobře připravený, vybalancovaný, zdravý, chutný
pokrm. Objektivně vzato: Nápady s 6+20 byly různorodé a hezké.
Skutečnost, že se nepoužila žádná jiná kódování, aniž by se to moc
podepsalo na různorodosti šifer, obdivuhodná. Šifry měly vtip. Hra byla
vstřícná k týmům různých zkušenostních úrovní. Zároveň nebyla
triviální. Muzeum v cíli parádní nostalgie. Prostě skvělá
práce orgů.
A přesto jsem ze hry odcházel spíš zklamaný. Od té doby
přemýšlím proč.
Taky si myslím, že „natažení“ hry na 6+20 stanovišť zážitku ze
hry spíš uškodilo, jakkoli je to jako meta prvek hezké, pochopitelné a jako
org bych tomu taky těžko odolával. Asi bych měl z takové distribuce
stanovišť lepší dojem, kdyby prvních deset bylo ve městě s krátkými
přesuny mezi, a přesun do terénu pak sloužil jako takové to tradiční
finále. Atmosféra večerního až nočního města mi chyběla dost.
A stejně jako ty jsem čekal pár těžších šifer. My jsme si sice
leckde poseděli delší dobu, ale většinou bych náš čas přičetl
nepozornosti, lenosti systematizovat data (hlavně mé), nebo chybě při
zápisu. Snad jenom z matematické šifry (SANITKA) jsem měl nějakou dobu ten
příjemně frustrující dojem, že vůbec, ale vůbec netuším, kudy vede
cesta k řešení. Proto na ni nejsilněji a takto zpětně nejraději
vzpomínám.
Je taky potřeba přiznat, že vymyslet opravdu těžkou, ale stále férovou
šifru je čím dál těžší. Elitní týmy jsou dneska už opravdu extrémně
dobré v dešifrování, zaskočit je analytickou šifrou je velice těžké a
nápadové šifry zase umí generovat ten nechtěný druh frustrace, když
nápad sám od sebe nepřijde a v šifře je málo vodítek, aby se jeho zrodu
dalo stran týmu pomoci.
Čím dál raději v posledních letech chodím na hry, kde je zvykem, že
se mezi šiframi najde nejeden neotesaný, nevycentrovaný, na podivné znalosti
nebo vlastnosti stavící nápad. Takové šifrovačky řadím mezi nejlepší a
zároveň i nejhorší šifrovací výpravy, podle toho jak moc ta která
podivnost orgům ustřelí. Když jen trochu: paráda, je to živé, okoření
to hru. Když hodně: rozpadá se hra, pocit férovosti závodu.
Letos před TMOU jsem dokonce kamarádům říkal, že se mi na hru nechce
ani moc jít. Cítím, že už to není hra úplně pro mě. Orgové TMOU už
pěknou řádku let patří zároveň mezi nejlepší tvůrce šifer
v komunitě. Dají si záležet, šifry odladí, obtížnost je tak akorát,
aby si zahráli všichni, hra běží jak na drátkách a… já si z ní za
týden už moc nepamatuju, protože šifry jsou sice objektivně hezké, ale
určitým způsobem průtokové, někdy předvídatelné a v něčem těžko
pojmenovatelném jsou si vzájemně hodně podobné.
Uvědomuju si, že leccos z toho pocitu jde za mnou. Je toho spousta
skvělého, co si člověk může na hezky připravené hře užít a neměl
bych tolik lpět na dávných pocitech spojených s těmi formativními
zážitky, kdy člověk se šifrovačkami začínal a nové, zajímavé,
neznámé, vzrušující pro něj bylo vlastně všechno. Ale to už odbíhám
do určité formy autoterapie. Čas to tady nějak uzavřít. :)
Prostě ve výsledku orgům velký dík. Vytvořili jste skvělou a
důstojnou kulatou TMOU, na kterou můžete být pyšní.