silhouette

04: DIGITAL

TMOU 21

Zpět na seznam vláken


Org
Organizátoři (Honza Klusáček) #1 10. 11. 2019 09:57

Diskuse ke stanovištním VIDA a KRIZE.


P
Prognoza4 #2 10. 11. 2019 09:58

Nenašli jsme k šifrám žádnou diskuzi a i přes uvedené řešení nám není jasná jednoduchá logická úvaha u 4. šifry (VIDA). Nepřišli jsme na to ani po hře. A způsob řešení nás opravdu zajímá.


P
Petr #3 10. 11. 2019 11:47

Detailnější popis řešení:Zjistíme, že všech 24 slov se skládá jen ze sedmi písmen A, E, K, L, R, S, T. Navíc mají takové délky, které odpovídají počtům rozsvícených segmentů v písmenech sedmisegmentové abecedy (viz pomůcky), např. jsou tam právě dvě dvoupísmenná slova (TR, LA), stejně jako v sedmisegmentové abecedě jsou právě dvě písmena ze dvou segmentů (I, R), čtyři trojpísmenná slova (KEL, LAR, REL, ALE), stejně jako v sedmisegmentu čtyři (L, N, U, C) atd. Tyto informace nám zcela postačují k označení sedmisegmentu. Jednoduchá logická úloha (nikoliv úvaha) spočívá v tom, označit segmenty tak, aby se dala přiřadit slova písmenům. Např. víme, že písmeno, které se tam vyskytuje pouze jednou (K) musí být „levý horní“ segment (=č. 6), protože ten je jediný, který se v digitálních písmenech C, L, N, U vyskytuje právě jednou. Dále: jedno společné písmeno pro všechna trojpísmenná slova (L) musí být „vlevo dole“ (segment č. 5), protože to je segment, který je sdílený všemi čtyřmi písmeny L, N, U a C. z toho zase odvodíme, že prostřední segment je A, protože písmeno R v sedmisegmentu (levý dolní + prostřední segment) musí dávat jedno ze slov „TR“, „LA.“ Dává tedy LA, čímž nám TR zbývá pro kódování I (dva pravé segmenty). T se v trojpísmenných slovech nevyskytuje, takže přijde nahoru a R dolů. Pak už jednoduše doplníme spodní segment na třikrát se vyskytující E a horní segment na nepřítomné S.

Druhý způsob spočíval v uvědomění si, že „vyšeděný“ sedmisegment v levém horním rohu šifry kóduje právě písmena A, E, K, L, R, S, T. Dvojsegmentové „R“ tedy musí odpovídat dvoupísmennému „LA“ (následník solu), z toho vyplývá, že třísegmentové L musí být jeden ze dvojice segmentů (5, 7), které kódují R – je to pětka (LAR). Sedmička (KLASTR) tedy bude A, počet rozsvícených segmentů se potvrzuje. Podobně přímočaře postupujeme dále.


AS
Albert Stallone #4 10. 11. 2019 12:02

Dodal bych k tomu, že písmena označovala segmenty v displeji tak, že tvořila slovo STRELKA. Nicméně nejprve jsme si dovodili asi polovinu označení, než nám to došlo…


A
Absolutno #5 10. 11. 2019 17:10

Díky za návod k sedmisegmentu v pomůckách! Třeba H-X-K podle zkušenosti dělá každý jinak. Tak oceňuji, že v tom nebyly nejasnosti.


K
kafe #6 11. 11. 2019 11:16

Z toho, kam jsme došli, nejlepší šifra hry. A to nás ani netrkla STRELKA, odvodili jsme všechno analyticky. (Yeti)


RM
Rychlý mouchy #7 11. 11. 2019 13:47

Naprostý souhlas s Yetim! Věšák


FK
Fernety Kadla #8 11. 11. 2019 22:31

Dala zabrat, ale líbila se nejvíc. Několikrát po sobě jsme měli aha! moment.

Co se nelíbilo, byla čekačka 40 minut v autobuse. Bohužel jsme navíc v tu chvíli byli tak nějak uchlácholení tím, že kromě těch slov a namapovaného „KLÁŠTER“ (což se později ukázalo chybně) se nic jiného dělat nedá a musíme čekat na zbytek zadání u křížů, takže jsme ještě neměli ani abecedu a pak se o to víc trápili.

Ten přesun byl drsný. Chápu, že pro předání 9 částí zadání bylo to místo hodně zajímavé, ale pro luštění na parkoviště u silnice už míň a litoval jsem týmy, které to tam nakonec vzdaly a zase se busem vracely zpátky.


C
Chlýftým #9 12. 11. 2019 17:05

Škoda, že jsme první krok nedali už v autobusu. Ale takhle jsme si aspoň vyzkoušeli, jaké je to nápad najít, zapomenout a objevit. Všechno v nás postupně kvasilo a i poměrně rychle vykvasilo, i tak jsme ale stihli většinu času strávit v nějaké slepé cestě (a altánku kus od křížů, až se divím, že tam nikdo nebyl). (Aleš)


Ü
Übertým #10 13. 11. 2019 15:13

Mal by som otázku do pléna – chápem, že druhú časť šifry bolo treba zadať po kusoch. Ale bolo podľa bežného účastníka OK spraviť to prilepením zadaní priamo na kríže, ktoré tam z nejakého smutného historického dôvodu sú?

Snažím sa ujasniť si hranice, čo si ešte hra môže dovoliť a čo už je za čiarou. Neberte to ako kritiku, sám to zatiaľ úplne ujasnené nemám :)

Kesy


N
Nejnekvazidiagonalizovávatelnější #11 13. 11. 2019 15:16

Heh, ono je to taky památkově chráněný: https://pamat­kovykatalog.cz/de­vet-krizu-14788313 Jirka


AS
Albert Stallone #12 13. 11. 2019 15:44

S tím smutným historickým důvodem je to trochu sporné – kdysi jsem o tom natáčel – a nezpochybnitelná je tradice křížů. Nicméně samotná tragická pověst je zřejmě syžet rozšířený v 16. století po celé Evropě. Na místě křížů se nikdy nenašly kosterní pozůstatky. A co je důležité: neexistuje žádný relevantní písemný pramen z té doby (tj. buď kronikářský nebo soudní záznam – Bítešský hrdelní soud, apod.), který by tuto událost potvrzoval. Památka to nicméně je: neboť tradice obnovování 9 křížů benediktýnskými mnichy je stará. Tj. na smutný historický důvod bych se klidně povznesl – je to nejspíš taková renesanční „urban legenda“ – a přítomnost hráčů není o nic rušivější než dálnice, odpočívadlo a pokaděný les:) – a co se týče papírů na křížích – nemyslím, že by to kříže samotné nějak poškodilo (a znovu opakuji, ty kříže samotné nejsou prastaré, prastará je tradice jejich obnovování). Pokud má někdo novější informace (já to ověřoval v roce 2014), tak sem s nimi! Mohlo se to posunout…


P
Přizdisráči #13 13. 11. 2019 15:59

[10] Mně to jako hráči nevadilo, ale jako org bych tam šifru umístil citlivěji. (Říkám to teda jako člověk, který na letošním Matrixu jako béčko s nejmenovaným spolupachatelem oblepil významný dub půl kilem izolepy jen proto, aby na něm mohl viset obrázek.)